Dignitana ger ut teckningsoptioner

Styrelsen i Dignitana AB (publ) har fattat beslut om tilldelning av teckningsoptioner till de anställda i moderbolaget som tecknat optioner i en riktad nyemission i enlighet med det beslut som fattades av årsstämman den 22 mars 2016.

Teckningstiden löpte ut den 29 april 2016 och totalt tecknades och tilldelades 165 000 teckningsoptioner av de högst 171 165 teckningsoptioner som omfattades av emissionsbeslutet. Priset per teckningsoption motsvarar teckningsoptionens marknadsvärde beräknat med tillämpning av sedvanlig värderingsmodell (den s.k. Black & Scholes-formeln) utifrån marknadskurs och övriga rådande marknadsförhållanden och har fastställts till 2,17 kr per teckningsoption.

Varje teckningsoption berättigar under perioden från och med den 1 juni 2019 till och med den 30 juni 2019 till teckning av en (1) ny aktie i bolaget till en kurs av 29,00 kr per aktie. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer aktiekapitalet öka med 165 000 kronor, motsvarande en ökning av antalet utestående aktier och röster i bolaget med mindre än 1 procent.

Då det har visat sig svårt för de anställda i bolagets amerikanska dotterbolag att hitta en bank som tar emot de svenska teckningsoptionerna har dessa avstått från att teckna optioner i emissionen.

Dignitanas, med säte i Lund, affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra den medicintekniska produkten DigniCap®. Dignitana bedriver en kontinuerlig forskning och utveckling av nya användningsområden för DigniCap®. Dignitanas aktier handlas på NASDAQ OMX First North med Erik Penser Bank som Certified Adviser. För mer information gå in på: www.dignitana.se

Dignitanas huvudprodukt - skalpkylningssystemet DigniCap® - är ett patenterat system med syfte att eliminera eller kraftigt reducera håravfall för patienter som genomgår cytostatikabehandling. DigniCap® erbjuder skalpkylning med jämn kyla, hög effektivitet, säkerhet och acceptabel komfort.