DIGNITANA LANSERAR VÄRLDENS FÖRSTA PRECISIONSANPASSADE SKALPKYLNINGSMÖSSA

Det första FDA-godkända skalpkylningskylsystemet som reducerar håravfall på grund av cellgifter samarbetar med Boa Technology för att introducera en förbättrad DigniTherm™ Click Cap

Lund, Sverige - 6 december, 2017 - Dignitana AB, expert inom medicinsk kylningsteknik och tillverkare av skalpkylningssystemet DigniCap®, och Denver-baserade Boa Technology, ledande innovatör av specialbyggda anpassnings- och justeringssystem, tillkännagav idag lanseringen av DigniTherm™ Click Cap - världens första precisionspassade skalpkylningsmössa. Efter att ha etablerat partnerskap under 2016 har Dignitana och Boa Technology samarbetat för att designa en produktutvidgning som förbättrar passformen av DigniCap® Scalp Cooling System och ger närmare, mer exakt kontakt för optimala resultat. DigniTherm™ Click Cap ökar användarvänligheten för patienter som själva sätter på mössan och har en förbättrad passform med hjälp av det specialdesignade Boa-systemet.

"Att samarbeta med innovatörer som Boa har varit en prioritet för oss på Dignitana, och vi är väldigt glada över att vi ska lansera den nya DigniTherm™ Click Cap på lika framåtblickande medicinska centra som nu erbjuder DigniCap® Scalp Cooling System", säger William Cronin, CEO för Dignitana, Inc. "Boa är den obestridda ledaren inom precisionspassad teknik för bärbara medicintekniska produkter. Vi är stolta över att ha utnyttjat deras erfarenhet och talang för att skapa ett bättre skalpkylningssystem som ytterligare förbättrar livskvaliteten för cancerpatienter som vill reducera håravfall på grund av cellgifter."

Nästa generations DigniTherm™ Click Cap innehåller det patenterade Boa-systemet, vilket ger den ultimata kopplingen mellan människor och teknik. Den ger också förbättrade användarupplevelser genom en snabb, anpassad och bekväm passform. Boa-systemet är inbyggt i den yttre neoprenmössan, där det ger mikrojusterbarhet och ökad passform, funktion och komfort anpassad för varje enskild patient. Under skalpkylningsbehandlingar, som pågår då patienter genomgår cellgiftsbehandlingar, säkerställer Click Cap säkerhet och maximal täckning för att ge konsekvent kylning till alla områden i hårbotten. Boas okomplicerade justerbarhet gör det enkelt för patienter och kliniker att finjustera mössans passform när som helst under cellgiftsprocessen.

"Det är glädjande för Boa att vara en del av den senaste utvecklingen i Dignitanas skalpkylningsteknik", säger Bret Bostock, Global Manager för Boa Technologys medicinska division. "Boa-systemet är utformat för att förbättra passformen genom anpassad integration. Precisionspassform och användarvänlighet är faktorer som är extremt viktiga för framgången med DigniCap® och det gör också behandlingen mer bekväm. Även om Boas teknik startade i snowboardstövlar och är framträdande inom många sportkategorier, är vi mycket nöjda med expansionen av vår medicinska division och att vi har ett team dedikerat till att förbättra livskvaliteten för sina användare."

"Som bröstcanceröverlevare som använt skalpkylning var jag ivrig att ta min erfarenhet med mig tillbaka till jobbet och arbeta sida vid sida med Boa-utvecklingsgruppen för att bygga en bättre produkt", säger Elissa Banker, Content Manager vid Boa Technology. "Vi har kunnat arbeta tillsammans med Dignitana för att skapa en mössa som var mer effektiv, bekvämare och fick patienterna att känna sig bättre. Med elementet håravfall ute ur ekvationen kan människor som står inför behandlingen oroa sig för en faktor mindre, allt med hopp om att göra en sådan prövning lite lättare."

Skalpkylningssystemet DigniCap® har en patenterad och åtsittande silikonmössa som placeras direkt på huvudet, och en yttre neoprenmössa som isolerar och håller silikonmössan på plats. Kylmössan är ansluten till en kylnings- och kontrollenhet med pekskärm. En flytande kylvätska cirkulerar genom silikonmössan och ger en kontinuerlig och kontrollerad kylning till alla områden på skalpen. Mössan placeras på huvudet och temperaturen på skalpen sänks, vilket resulterar i att blodkärlen drar ihop sig och minskar överföringen av cellgifter till skalpen. Kylan reducerar även cellernas upptag av cellgifter. Tillsammans minskar dessa faktorer risken för håravfall.

DigniCap® Scalp Cooling System finns för närvarande på över 100 cancerkliniker i 22 stater, vilket hjälper tusentals patienter varje år att minimera håravfall på grund av cellgifter. DigniTherm™ Click Cap kommer att finnas tillgänglig på medicinska centra som har DigniCap® i USA i början av 2018.

Se lanseringsvideon här:  https://youtu.be/cZIkhwmwhW0

För ytterligare information vänligen kontakta:

Semmy Rülf
Styrelseordförande, Dignitana AB (publ)

E-post: semmy.rulf@dignitana.se

Dignitanas affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra den medicintekniska skalpkyliningsprodukten DigniCap® vilken reducerar håravfall vid cellgiftsbehandling för olika sorters solida cancertumörer. Bolagets säte ligger i Lund. Dignitanas aktier handlas på Nasdaq First North Stockholm med Erik Penser Bank som Certified Adviser. www.dignitana.se

Dignitanas huvudprodukt - DigniCap® - är ett patenterat skalpkylningssystem med syfte att eliminera eller kraftigt reducera håravfall för patienter som genomgår cytostatikabehandling. DigniCap® erbjuder skalpkylning med jämn kyla, hög effektivitet, säkerhet och acceptabel komfort. www.dignicap.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Dignitana AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 december 2017 kl 08:00 CET.