Wake Forest först i USA att erbjuda DigniCap®

Dignitana har nu signerat det första kontraktet i USA gällande skalpkylningssystemet DigniCap® efter att ha erhållit godkännande från FDA. Wake Forest Baptist Medical Center, Winston Salem, North Carolina är det första sjukhuset som erbjuder DigniCap® på den amerikanska marknaden. Wake Forest Baptist Medical Center har varit involverade i hela processen med att få DigniCap® godkänt av FDA och var ett av fem sjukhus som deltog i den kliniska studien som ledde fram till godkännandet.

Wake Forest Baptist Medical Center är en av de ledande cancerklinikerna i USA och rankas för närvarande som nummer 17 bland de bästa sjukhusen i USA som erbjuder cancervård.

"Vi är mycket glada att bli först med att erbjuda DigniCap® i USA" säger Susan A. Melin, M.D., Associate Professor of Hematology & Oncology at Wake Forest Baptist Comprehensive Cancer Center. "Vi har varit starkt engagerade i den kliniska studien för DigniCap® och jag vet att systemet kommer att uppskattas av våra patienter".

VD Jan Richardsson Dignitana AB kommenterar:

"Att Wake Forest Baptist Medical Center, som är ett av de ledande sjukhusen när det gäller cancervård i USA, väljer att erbjuda DigniCap® till sina patienter känns oerhört glädjande. Intresset för DigniCap® i USA har varit stort sedan vi fick godkännandet från FDA och vi har kontakt med flera andra sjukhus som vi hoppas kunna skriva kontrakt med inom kort."

Dignitanas, med säte i Lund, affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra den medicintekniska produkten DigniCap®. Dignitana bedriver en kontinuerlig forskning och utveckling av nya användningsområden för DigniCap®. Dignitanas aktier handlas på NASDAQ OMX First North med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Advisor. För mer information gå in på: www.dignitana.se

Dignitanas huvudprodukt - skalpkylningssystemet DigniCap® - är ett patenterat system med syfte att eliminera eller kraftigt reducera håravfall för patienter som genomgår cytostatikabehandling. DigniCap® är utvecklat för att på ett säkert sätt erbjuda skalpkylning med jämn kyla, hög effektivitet och acceptabel patientkomfort.