Butikssatsningar i centrala Umeå – rätt läge mer attraktivt än någonsin

Under hösten välkomnar fastighetsägaren Diös hyresgästerna Sagolika Ting, Elon Ljud & Bild och Magazin du Nord till nya butikslokaler i MVG-gallerian. Samtidigt satsar spelbutiken Fantasia på en drygt tre gånger så stor lokal på Västra Esplanaden. Satsningarna föranleds av en stark tilltro till cityhandeln – och en vilja att finnas i rätt läge och kontext. Butikerna i MVG planerar för nyöppning lagom till julhandeln. Fantasia slår upp dörrarna på Västra Esplanaden i början på 2025.

För Sagolika Ting, Elon Ljud & Bild och Magazin du Nord innebär en placering i MVG-gallerian stärkt synlighet och ännu bättre förutsättningar för synergier med andra butiker. För spelbutiken Fantasia har behovet av en större lokal vuxit fram i takt med ökad tillväxt. Planen är att utveckla erbjudandet med event och ett ännu bredare sortiment.

– En större butik ger oss helt rätt förutsättningar att stärka vårt erbjudande med det våra kunder efterfrågat. Vår nya lokal har en egen entré från gatan, vilket innebär att vi kommer att kunna anordna event även kvällstid. Det här är ett naturligt nästa steg för Fantasia och vi ser med spänning och glädje fram emot invigningen i början på nästa år, säger Andreas Bäckström, ägare, Fantasia.

Sagolika Ting, Elon Ljud & Bild, Magazin du Nord och Fantasia finns i dagsläget etablerade i Sagagallerian – en tongivande byggnad i ett kvarter som präglas av utveckling. Diös har tidigare kommunicerat sin ambition om att stärka Sagagallerian som mixfastighet i linje med Umeå kommuns fördjupade översiktsplan för ett förtätat centrum med dynamiskt innehåll.

– Dessa butikssatsningar är ett fint kvitto på att vi har en stadskärna med ett starkt handelssegment. Vi har haft en nära dialog med hyresgästerna för att, när timingen är rätt, kunna möjliggöra för dem att ta nästa steg – helt i linje med vår strategi om rätt hyresgäst på rätt plats. Vad som utgör rätt läge och sammanhang varierar utifrån verksamhetens specifika behov och preferenser. Detta öppnar också spännande dörrar för oss att fortsätta utveckla Sagagallerian, som vi ser kommer att stärka sin identitet som levande mixfastighet med en kombination av butiker, restauranger och kontor, säger Maria Kolterud, kommersiell förvaltare, Diös Umeå.

Maria Kolterud, kommersiell förvaltare, Diös Umeå
E-post: maria.kolterud@dios.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 30 mdkr, ett bestånd om 327 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 544 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771