Diös avyttrar fastigheter för 788 mkr

Report this content

Diös avyttrar fyra fastigheter i Skellefteå med en uthyrningsbar yta om 43 000 kvm som främst innehåller lokaler för handel. Underliggande fastighetsvärde ligger i nivå med bokfört värde och köpare är Nordvestor Fastigheter. Frånträde sker under januari 2024.

Det årliga hyresvärdet för de avyttrade fastigheterna uppgår till cirka 69 mkr och den ekonomiska uthyrningsgraden uppgår till 93 procent. Majoriteten av lokalerna innehåller handel och de största hyresgästerna är Åhléns, ICA och Clas Ohlson. Transaktionen sker i bolagsform och redovisas under det första kvartalet 2024.

Med denna försäljning fokuserar vi vårt bestånd mot kontor samtidigt som vi stärker vår finansiella ställning med bland annat lägre belåningsgrad. Genom den tillväxt som sker i till exempel Skellefteå med ökad efterfrågan på moderna kontor, ser vi stor potential i vår affär. Nordvestor Fastigheter är en långsiktigt bra ägare till dessa fastigheter och vi ser fram emot fortsatt utveckling, säger Annie Franzon, transaktionschef, Diös.

Nordvestor Fastigheter är ett Skellefteåbaserat fastighetsbolag med lång erfarenhet av att driva fastighetsutveckling i staden.

Skellefteå är en stad under stark utveckling och en central plats i den pågående gröna industriella expansionen i norra Sverige. Vi är glada att vara en del av den kommersiella fastighetsutvecklingen i staden och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Diös, säger Pär Nordlund, vd, Nordvestor Fastigheter.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Annie Franzon, transaktionschef, Diös.
E-post: annie.franzon@dios.se

Pär Nordlund, vd, Nordvestor Fastigheter
E-post: par.nordlund@nordvestor.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 359 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 621 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se