Diös etablerar förskola i företagshuset Metropol i Sundsvall

Report this content

Hösten 2020 öppnar Sundsvalls kommun en ny förskola i företagshuset Metropol i centrala Sundsvall. Förskolan kommer att inrymma fyra avdelningar och vara närmsta granne med både skog och Norra Bergets Friluftscentrum. Fastighetsägaren Diös påbörjar utvecklingen av lokalerna strax efter nyår. Öppning planeras till hösten 2020.

Det kvarter som fastigheten Metropol är placerad i heter Västermalm och är ett expansivt område som under den senaste tiden har fått många nya företagsetableringar. Till hösten öppnar Sundsvalls kommun en central förskola som får helt nya och moderna lokaler strax intill Norra Bergets frilutsområde.

- Vi skapar just nu ett modernt företagshus med gym, restaurang, bageri, parkeringsmöjligheter och mycket mer. Att vi nu kan etablera en förskola är precis vad vi menar med stadsutveckling. Målet är att erbjuda våra hyresgäster alla de faciliteter som önskas för en modern och hållbar livsstil och nu sätter vi en viktig pusselbit tillsammans med Sundsvalls kommun, säger Jenny Svensson, förvaltare, Diös.

- Det är jättekul att vi kommer att etablera en förskola i kvarteret kring Metropol. Det finns en stor efterfrågan på förskoleplatser i närheten av centrum och vi är glada över att vårt samarbete med Diös har möjliggjort det. Nu ser vi mycket fram emot öppning av förskolan under hösten 2020, säger Peter Johansson, lokalstrateg, Sundsvalls kommun.

I området finns Engelska Skolan, en fotbollsplan, Mittuniversitetet och Sundsvalls gymnasium etablerat sedan tidigare. Det innebär att kvarteren kring Metropol fortsätter vara ett barn- och utbildningskluster.

Jenny Svensson, förvaltare, Diös
E-post: jenny.svesson@dios.se