Diös Fastigheter AB förvärvar 71,8 procent av aktierna i Åre Centrum AB

Östersund den 6 mars 2007

Diös Fastigheter AB (publ) (Diös) har ingått avtal om förvärv av sammanlagt 71,8 procent av aktierna i Åre Centrum AB (Åre Centrum). Tillträde är beräknat att ske under mars och april månad 2007.

Åre Centrum är ett lokalt fastighetsbolag som äger och förvaltar fastigheter i Åre kommun. Genom förvärvet tillförs Diös koncern åtta fastigheter med ett sammanlagt fastighetsvärde om ca 440 mkr.

Diös avser finansiera förvärvet med nyemitterade aktier, eget kapital och lån. Aktieägarna i Åre Centrum har givits möjlighet att sälja sina aktier till Diös för ett marknadsmässigt vederlag i form av kontanter och nyemitterade aktier i Diös. Vederlaget har baserats på en extern värdering av Åre Centrums fastigheter.

Ägare till ca 70 procent av de förvärvade aktierna i Åre Centrum har aviserat att de önskar erhålla kontant betalning. Till resterande del betalar Diös med nyemitterade aktier i Diös, totalt högst 800 000 aktier. Emissionen av nya aktier i Diös sker i enlighet med det bemyndigande som erhölls på årsstämman 2006. Nyemissionen riktar sig uteslutande till de säljande ägarna i Åre Centrum. De nya aktierna avses emitteras till en kurs motsvarande cirka 34 kronor per aktie.

-Ett förvärv av aktier i Åre Centrum är strategiskt riktigt. Åre är en attraktiv ort som har utvecklats mycket och befinner sig i en stark tillväxttrend, säger Lars Holmgren, styrelseordförande Diös. Åre som ort kommer även att bli en bra arena och marknadsplats för varumärket Diös, avslutar Lars Holmgren.

För ytterligare information:
Lars Holmgren, Styrelseordförande, telefon 08-787 51 10, 070-575 35 45