Diös hyr ut 2 600 kvadratmeter till Scandics nya varumärke Scandic Go i Umeå

Fastighetsägaren Diös och hotelloperatören Scandic har tecknat ett långsiktigt hyresavtal om ca 2 600 kvadratmeter hotellyta för kedjans nya varumärke, Scandic Go. Etableringen sker på Västra Norrlandsgatan i centrala Umeå, i ett strategiskt läge mitt emellan Umeå Resecentrum och stadskärnan. I och med satsningen gör Scandic Go premiär på den norrländska hotellmarknaden. Invigning av det nya hotellet beräknas ske under första kvartalet 2026.

Bild: Fastigheten Kraften på Västra Norrlandsgatan

Scandic Go är Scandics nya varumärke i det snabbväxande ekonomisegmentet som fokuserar på att erbjuda allt det väsentliga till ett bra pris och där stor del av vistelsen hanteras från mobilen. Scandic Go slog upp dörrarna för första gången i Stockholm i september 2023 och har sedan dess offentliggjort två kommande etableringar i Finland. Scandic Go i Umeå kommer att erbjuda självbetjäning av 100 hotellrum i lekfull och intuitiv design.

– Fastighetens förutsättningar och det tillgängliga läget gör detta till en perfekt plats för ett koncept som Scandic Go. Besökaren kommer att få ett attraktivt boende med god tillgänglighet till allt staden har att erbjuda, och för området innebär det ett ökat flöde av människor under större delen av dygnet – en riktig win win. Vi ser mycket fram emot att dra i gång utvecklingen av fastigheten och att lämna över nyckeln till Scandic under andra halvan av 2025, säger Göran Fonzén, affärschef, Diös Umeå.

- Umeå är en stabil hotellmarknad och staden lockar studenter, företag samt sommar- och vinterturism, en perfekt match för Scandic Go. Nu stärker vi positionen för vårt nya varumärke som uppskattas av många och jag är hoppfull inför att fortsätta addera fler Scandic Go till vår hotellportfölj framgent. Jag vill tacka Diös för ett gott samarbete och ser fram emot att under 2026, klippa bandet på detta fantastiska hotell, säger Peter Jangbratt, Landschef Sverige, Scandic Hotels.

Diös och Scandic har tecknat ett långsiktigt hyresavtal, där hållbarhet är en central del. Det innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.

Göran Fonzén, affärschef, Diös Umeå
E-post: goran.fonzen@dios.se

Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
Telefon: +46 721 709 297