Diös ny partner till tankesmedjan Global Utmaning

Report this content

Fastighetsbolaget Diös blir ny partner till den oberoende tankesmedjan Global Utmaning. Överenskommelsen är inledningsvis på ett år och kommer framförallt att inriktas mot arbetet med hållbar stadsutveckling.

Tankesmedjan Global Utmaning arbetar med globala utmaningar som rör ekonomi, energi och klimat. Områden som på olika sätt ska hanteras i fungerande städer. Därför ägnar också tankesmedjan mycket energi åt hållbar stadsutveckling.

– Vi är mycket glada över att få Diös som ny partner, säger Kristina Persson, ordförande i Global Utmaning. Det är precis den typen av samhällsbyggande företag och organisationer som vi vill samarbeta med i vårt arbete med hållbara städer.

För Diös innebär partnerskapet med Global Utmaning att man får tillgång till tankesmedjans nätverk och breda kompetens inom flera olika områden.

– Eftersom vi ökat vårt fokus på hållbarhet är Global Utmaning en stimulerande aktör att jobba tillsammans med utifrån sitt initiativ och sina erfarenheter inom området, säger Christer Sundin, VD för Diös.

Kontaktpersoner:
Christer Sundin, vd Diös, 010-470 96 50
Kristina Persson, ordförande i Global Utmaning, 070-595 99 48

Diös erbjuder lokaler och bostäder på tillväxtorter i norra Sverige. Med ca 370 fastigheter, en uthyrningsbar yta om ca 1 500 000 kvm och ett marknadsvärde på ca 11,7 Mdr, är Diös norra Sveriges största privata fastighetsägare. Diös arbetar med ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv för att skapa värden för hyresgäster och ägare. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordiska Börs Stockholm, lista Mid Cap och har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen. Visionen är att vara den mest framgångsrika fastighetsägaren och att aktivt bidra till samhällsutvecklingen på den egna marknaden som sträcker sig från Luleå i norr till Borlänge i söder. Huvudkontoret ligger i Östersund.

Mer information om Global Utmaning: www.globalutmaning.se