Diös och NP3 gör bytesaffär i Gävle

Diös och NP3 gör en bytesaffär i Gävle. Syftet är att ytterligare stärka närvaron i respektive geografiska fokusområden. Diös köper 5 centrala samhällsfastigheter av NP3 och NP3 köper 13 industri- och bygghandelsfastigheter av Diös. Tillträde sker per den 3 september 2018.

De 5 samhällsfastigheterna Diös förvärvar motsvarar en total uthyrningsbar yta om 17 000 kvadratmeter, där den största fastigheten är en projektfastighet i närheten av Alderholmen, vilken kommer inrymma ett nytt kontor för Trafikverket. Tillträdet avseende den fastigheten sker under kvartal 1 2019. Övriga hyresgäster är Migrationsverket och två friskolor. Fastighetsvärdet uppgår till 300 mkr.

De 13 industri- och handelsfastigheter som NP3 förvärvar motsvarar en uthyrningsbar yta om cirka 80 000 kvadratmeter i områdena Näringen och Sörby Urfjäll. De största hyresgästerna är Ahlsells, Trelleborg och Swedol. Fastighetsvärdet uppgår till 345 mkr, vilket ligger i linje med Diös senaste värdering.

Transaktionerna sker i bolagsform och kommer att redovisas under tredje kvartalet 2018.

– Vår strategi är stadsutveckling med inriktning på att fokusera vårt bestånd mot centrumnära fastigheter. Köpet stärker vår närvaro i centrala Gävle och våra möjligheter till att utveckla centrum och vårt hyresgästerbjudande. Förvärvet medför också ett stabilt kassaflöde och långsiktiga hyresgästrelationer, säger Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös Fastigheter

– Vi ökar vår avkastning och ser stor potential i de industrifastigheter vi förvärvar. Med köpet kompletterar vi våra befintliga fastigheter och vårt affärsområde växer med 60 000 kvadratmeter, säger Andreas Nelvig, vd, NP3 Fastigheter.

Diös har haft advokatfirman Glimstedt som legal rådgivare. NP3 har haft Newsec som rådgivare i transaktionen och Falkenborn advokatbyrå som legal rådgivare.

Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös Fastigheter
E-post: lars-goran.dahl@dios.se

Andreas Nelvig, vd, NP3 Fastigheter
E-post: andreas@np3fastigheter.se