Diös och Trafikverket tecknar hyresavtal för framtidens kontor i Borlänge

Sedan tidigare har Diös och Trafikverket berättat om planerna att utveckla befintliga lokaler på Röda vägen i Borlänge, till att bli framtidens kontor med ett helt nytt modernt kontorskoncept anpassat för ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Idag har parterna skrivit ett grönt hyresavtal och nu påbörjas utvecklingen av fastigheten, som kommer att ske i olika steg. Utvecklingen beräknas vara klar till sommaren 2022.

Under den närmsta tioårsperioden kommer Trafikverket att genomföra flera stora satsningar på hela transportsystemet i Sverige. Det påverkar det framtida behovet av kompetens. Trafikverket flyttar ihop två kontor och rekryterar fler medarbetare till Borlänge, vilket är grunden till de nya moderna och ändamålsenliga lokalerna på Röda vägen 1. Lokalerna kommer vara helt anpassade för ett aktivitetsbaserat arbetssätt.

- Vi är väldigt stolta och glada över att kunna erbjuda Trafikverket ett helt nytt modernt kontorskoncept genom utveckling av befintliga lokaler. Det stärker både möjligheten att attrahera nya kompetenser och Borlänge som stad. Vi har ett väldigt bra samarbete med Trafikverket, som är vår största hyresgäst och ser nu fram emot att få påbörja utvecklingsarbetet tillsammans. Trafikverket är en viktig arbetsgivare för Borlänge och med en mer centralt placerat högskola, ett utvecklat resecentrum och en modern plats för att driva framtidens transportsystem är vi övertygade om att Borlänge kan bli en av Sveriges mest inspirerande städer, säger Knut Rost, vd, Diös.

Utvecklingen omfattar hela fastigheten där cirka 2 000 kvadratmeter avser nyproduktion. Den totala ytan vid färdigställande blir cirka 31 000 kvadratmeter. Fastigheten milöcertifieras enligt BREEAM In-Use, very good.

Bengt Eveby, affärsutvecklare, Diös
E-post: bengt.eveby@dios.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 23,5 mdkr, ett bestånd om 337 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 486 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se. Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund | Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se | Org.nr: 556501-1771

Citat

- Vi är väldigt stolta och glada över att kunna erbjuda Trafikverket ett helt nytt modernt kontorskoncept genom utveckling av befintliga lokaler. Det stärker både möjligheten att attrahera nya kompetenser och Borlänge som stad. Vi har ett väldigt bra samarbete med Trafikverket, som är vår största hyresgäst och ser nu fram emot att få påbörja utvecklingsarbetet tillsammans. Trafikverket är en viktig arbetsgivare för Borlänge och med en mer centralt placerat högskola, ett utvecklat resecentrum och en modern plats för att driva framtidens transportsystem är vi övertygade om att Borlänge kan bli en av Sveriges mest inspirerande städer.
säger Knut Rost, vd, Diös.