Diös säljer fastigheter i Sundsvall

Report this content

Diös säljer fastigheten Björneborg 12 samt tomträtten till Björneborg 10. Köparen, Tvättbjörnen Förvaltning AB, tar över fastigheten från den 1 oktober. Björneborg 12 är cirka 5 200 kvm stor och innehåller idag kontor, lättare industri och lagerutrymmen. Köpeskillingen är 14,5 miljoner kronor.

– Fastigheten är ett företagskontorshus med bra läge. Den passar in i vårt övriga fastighetsbestånd. Vi har planer på ca 800 kvm utbyggnader, säger Stig Svedberg, vd Tvättbjörnen.

– Försäljningen är ytterligare ett steg i linje med vår strategi att renodla beståndet till mer centrala fastigheter på våra huvudorter, säger Christer Sundin, vd Diös.

Christer Sundin, vd Diös, tel. 010-470 95 01
Stig Svedberg, vd Tvättbjörnen Förvaltning AB, tel. 070-686 43 00

Diös Fastigheter
Diös erbjuder lokaler och bostäder på tillväxtorter i norra Sverige. Med ca 370 fastigheter, en uthyrningsbar yta om ca 1 500 000 kvm och ett marknadsvärde på ca 11,7 Mdr, är Diös norra Sveriges största privata fastighetsägare. Diös arbetar med ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv för att skapa värden för hyresgäster och ägare. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordiska Börs Stockholm, lista Mid Cap och har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen. Visionen är att vara den mest framgångsrika fastighetsägaren och att aktivt bidra till samhällsutvecklingen på den egna marknaden som sträcker sig från Luleå i norr till Borlänge i söder. Huvudkontoret ligger i Östersund.