Diös säljer fastighetsbeståndet i Ljusdal

Diös Fastigheter avyttrar fyra fastigheter i Ljusdal om totalt cirka 24 000 kvm, vilket motsvarar Diös hela bestånd på orten. Det underliggande fastighetsvärdet ligger i linje med Diös senaste värdering. Köpare är Ljusdal Fastigheter AB, som ägs av Christer och Stefan Henriksson samt Magnus Fernqvist. Tillträde sker per omgående.

De avyttrade fastigheterna omfattar i huvudsak ytor för handel, kontor, logistik och industri. I försäljningen ingår även Citygallerian i centrum. Bland hyresgästerna finns Knappens Prefab, DHL Express, Byggfakta och Arbetsförmedlingen.

Transaktionen sker i bolagsform och kommer att redovisas under första kvartalet 2018.

Vi säljer våra fastigheter i Ljusdal för att koncentrera vårt bestånd ytterligare till våra tio tillväxtstäder. De nya ägarnas utvecklingsambition för fastigheterna är helt rätt för orten, säger Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös.

- Vi är väldigt glada över att vi nu genomfört den här affären och ser fram emot att, tillsammans med våra nya hyresgäster, näringslivet i Ljusdal och Ljusdals kommun, fortsätta utveckla fastigheterna och staden, säger Stefan Henriksson, delägare, Ljusdal Fastigheter.

- Vi har under en längre period analyserat och letat efter mindre och medelstora kommuner med ett aktivt näringsliv, som uppmuntrar entreprenörskap och företagande. I Ljusdal, med en befolkning på 19 000 personer, finns 2 500 företag registrerade, vilket gör Ljusdal till en av landets mest företagstäta kommuner, säger Magnus Fernqvist, delägare, Ljusdal Fastigheter.

Transaktionsrådgivare har varit fastighetsmäklare Jan Nilsson.

Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös Fastigheter
E-post: lars-goran.dahl@dios.se

Stefan Henriksson, delägare, Ljusdal Fastigheter
Telefon: 070–652 24 75