Diös skriver avtal med Peab om totalentreprenad av 85 nya hyreslägenheter i Östersund

För några veckor sedan berättade Diös om sin satsning på 85 nya hyreslägenheter på Bangårdsgatan, på söder, i Östersund. Nu är det klart att det blir Peab som får uppdraget som totalentreprenör av det nya bostadskvarteret Söderbo. Byggstart sker innan sommaren och de första hyresgästerna beräknas flytta in redan i oktober 2020.

Visionsbild av nya bostadskvarteret Söderbo i centrala Östersund.

Lägenheterna som ska byggas är 1:or och 2:or på mellan 39 till 48 kvadratmeter stora. De kommer alla att ha modern standard och bland annat vara utrustade med tvättmaskiner/torktumlare. Samtliga lägenheter kommer också att ha balkong, där de som är placerade närmast Bangårdsgatan har fransk balkong. I gatuplan kommer det att finnas fyra kommersiella lokaler på totalt drygt 300 kvadratmeter.

- Det känns riktigt bra att få starta bygget av de nya hyreslägenheterna tillsammans med Peab. Det kommer att bli ett helt nytt bostadskvarter, Söderbo, som bidrar till att fler människor kan bo centralt i Östersund. Alla lägenheter är anpassade efter de som vill bo lite mindre och vi hoppas det ska attrahera framför allt en yngre målgrupp. Vi drar igång innan sommaren och ser fram emot att få sätta spaden i jorden, säger Ola Novén, projektutvecklare, Diös.

Vi är mycket glada och stolta över att ha fått förtroendet av Diös att bygga nya fina hyres­bostäder i Östersund. Extra spännande att få vara en del i utveckling av Östersund tillsammans med en stark aktör som Diös, säger Fredrik Timan, regionchef, Peab.

Inflyttning i de nya lägenheterna kommer att ske i oktober 2020 i första fasen och i december 2020 i andra fasen.

Ola Novén, projektledare, Diös
E-post: ola.noven@dios.se

Fredrik Timan, regionchef, Peab
E-post: fredrik.timan@peab.se