Diös utvecklar för Maria Bonita på Drottninggatan i centrala Gävle

Den mexikanska restaurangen tillika Sveriges första tortillabageri Maria Bonita byter adress och tar plats hos fastighetsägaren Diös på Drottninggatan i centrala Gävle runt årsskiftet. Den nya restaurangen blir belägen längs gågatan i ett flödesrikt stråk mellan Stortorget och Centralstationen.

Gävlebaserade Maria Bonita grundades år 2020 av Maria-Therese Sterner och Juventino Samuel Ramos. Konceptet går ut på att servera äkta mexikanssk tacos på tortillabröd gjorda i deras egen tortillamaskin. Restaurangen finns sedan förra året etablerade på både Nygatan och Södra Kansligatan, där den senare från och med årsskiftet flyttas till Drottningatan. Flytten innebär att Maria Bonita får fler sittplatser, större yta för event och en uteservering under sommarmånaderna.

–Maria Bonita har på kort tid blivit en självklar aktör på Gävles restaurangscen och det känns väldigt roligt att få välkomna dem till oss på Drottninggatan. De genuina mexikansk smakerna är ett resultat av deras hantverk och ger en helt unik restaurangupplevelse. Vi är glada över att kunna möjliggöra Maria Bonitas fortsatta satsning i Gävle, säger Daniel Jansson Westblom, uthyrare, Diös Gävle.

Vi är glada och förväntansfulla över att ta plats i ett av stans bästa restauranglägen. Med Maria Bonita vill vi ta en del av Mexiko till Gävle, därför är det viktigt att allt ifrån inredning till meny har den rätta mexikanska känslan. I vår nya restaurang får vi förutsättningar att välkomna fler gäster och utveckla vårt koncept ytterligare, säger Maria-Therese Sterner, grundare och ägare, Maria Bonita.

Daniel Jansson Westblom, uthyrare, Diös Gävle
E-post: daniel.westblom@dios.se

Maria-Therese Sterner, grundare och ägare, Maria Bonita

E-post: mariatherese@mariabonitagavle.net