Diös vill utveckla ett nytt kvarter med bostäder och lokaler i centrala Luleå

Report this content

Diös vill skapa ett nytt attraktivt stadskvarter i centrala Luleå som består av moderna och lägenheter och kommersiella lokaler. Utvecklingsprocessen sker av Diös i nära samarbete med Luleå kommun.

Kvarteret Biet finns beläget vid en av Luleås viktigare entréer in till staden, precis intill Bergnäsbron. Här planerar Diös att skapa ett modernt, attraktivt och hållbart stadskvarter som ger ett välkomnande intryck till staden. Kvarteret kommer innehålla moderna och hållbara bostäder, kontor, kommersiella ytor, lokaler och parkeringsplatser. Strax intill kvarteret finns gott om restauranger, shopping och vackra naturområden att koppla av i. Här finns också vackra bevarade kulturmiljöer, så som gamla fängelset ”Vita Duvan”, som kommer att lyftas fram i samband med kvarterets uppbyggnad. Kvarteret Biet kommer bidra till stadsutveckling och till skapandet av en ännu mer attraktiv och levande stadskärna för stadsbor, turister, hyresgäster, företag, besökare och många fler.

- Luleå växer och efterfrågan på moderna bostäder och lokaler i city är stor. Vi skapar ett helt nytt kvarter med absolut närhet till stadens mötesplatser, handel och natur. Här finns bra bussförbindelser och stora möjligheter att gå och cykla i och till området. Närområdet har växt med fler bostäder och nyligen har en kvartersbutik öppnat i närheten som bidrar till bra service för boende i området. Kvarteret kommer att bidra till en ökad attraktivitet för Luleå och skapar tillväxt i stan, säger Johan Lång, affärschef, Diös.

- Vi ser väldigt positivt på att Diös vill utveckla denna fastighet och skapa ett intressant och spännande kvarter med hög kvalitet. Planförslaget har växt fram i ett givande samarbete mellan kommunen och Diös. Under samrådet ser vi fram emot en dialog med luleborna och tar tacksamt emot synpunkter som kan få förslaget ännu bättre, säger Anja Johansson, ordförande i stadsbyggnadsnämnden, Luleå kommun.

Johan Lång, affärschef, Diös
E-post: