Expansiva Calluna fördubblar sina ytor i Diös lokaler i centrala Gävle

I början av maj tar Sveriges ledande naturmiljökonsult Calluna plats i nya, mer än dubbelt så stora, lokaler på Waldenströmsgatan i centrala Gävle. Flytten till de nya lokalerna innebär att Calluna samlar alla sina medarbetare i Gävle under samma tak med målet att utveckla bolagets erbjudande om avancerade naturbedömningar.

Calluna är en väletablerad aktör inom ekologi som finns på totalt åtta platser i Sverige. Med cirka 100 medarbetare hjälper de såväl statliga som privata kunder att förstå och bedöma natur. I Gävle finns 15 anställda med expertis inom naturvärdesbedömning, inventering av insekter, fågel, grod- och kräldjur och fladdermöss. Med en utbredd provtagningsverksamhet mäter de även kvalitet av vatten och mark.

–Callunas etablering blir något helt nytt i klustret av kommunikations- och serviceföretag som idag finns etablerade i fastigheten. Den brokiga mixen bidrar till ökade flöden av människor i området kring Waldenströmsgatan, vilket är precis det vi menar med stadsutveckling, säger Cecilia Östlund, förvaltare, Diös.

I takt med ett ökat tryck på exploatering och med ambitionen att hela tiden erbjuda mer avancerade bedömningar till sina kunder, växer bolaget – och med det behovet av en gemensam plats att växa på för de anställda på orten.

– Läget för vår nya lokal ger oss utmärkta möjligheter att utvecklas. Tack vare närheten till järnvägsstationen underlättar vi pendling till och från jobbet för våra medarbetare. Dessutom kan vi bjuda in kunder och samarbetspartner i en nyrenoverad lokal nära centrum, säger Magnus Stenmark, affärsområdeschef, Calluna.

I ett nära samarbete med Calluna utvecklar fastighetsägaren Diös lokalerna inför inflytt den första maj.

Cecilia Östlund, förvaltare, Diös
E-post: cecilia.ostlund@dios.se