Forenom satsar i Luleå – tar plats i Diös nya område Västra Stranden

Under hösten 2025 slår longstay-aktören Forenom upp dörrarna till ca 2 600 kvadratmeter skräddarsydd boendelösning i fastighetsägaren Diös nya område Västra Stranden. Totalt handlar det om fyra våningsplan av tolv i nyproduktionsprojektets andra etapp.

Bild: Diös, ritad av Locka. Forenom tar plats i fyra våningsplan huskroppen till höger.

Under våren 2022 tog Diös det första spadtaget för nyproduktionsprojektet Västra Stranden. Området är beläget på centrumhalvön, invid Bergnäsbrons fäste, och utvecklas i tre etapper. Forenoms etablering sker i korsningen mot Residensgatan, i en byggnad som också kommer att inrymma bland annat kontor och restaurang.

– Vi är väldigt glada över att välkomna Forenom till Västra Stranden. En viktig del i möjliggörandet av den gröna omställningen är nya boendelösningar, och vad passar inte bättre än att göra dessa satsningar i ett område som i många avseenden kommer att ligga i framkant. Vi samarbetar med Forenom i flera av våra städer och ser fram emot att välkomna dem till Västra Stranden under hösten 2025, säger Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå.

Forenom är en ledande aktör inom möblerade lägenheter med inriktning på företagskunder. Bolaget erbjuder både möblerade lägenheter och rum i lägenhetshotell och vandrarhem i alla större städer i Skandinavien. Forenom har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Finland med 25 lokalkontor och över 450 medarbetare.

– Vi vill kunna erbjuda företag i växande städer möjligheten att locka till sig kompetent personal genom att erbjuda hållbara boendelösningar. Luleå är ett viktigt nav i norra Sveriges omställningsresa och det känns därför självklart för oss att satsa här. Området Västra Stranden erbjuder närhet till både natur och stadspuls, och det är jag övertygad om att våra gäster kommer att uppskatta. Byggnationen av detta område är en viktig del av vår strategi och vår nya enhet beräknas stå klar under hösten 2025.Vi ser då fram emot att öppna dörrarna och välkomna gäster till Västra Stranden, säger Lars Dissing, vd Forenom Sverige.

Diös och Forenom har tecknat ett grönt hyresavtal, vilket innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.

Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå.
E-post: urban.olofsson@dios.se

Lars Dissing, vd Forenom Sverige

E-post: lars.dissing@forenom.com

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 353 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 576 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se