Shopping Galleria blir nav för kulturell hållbarhetssatsning i Norrbotten

Med målet att stärka attraktions- och konkurrenskraften i Norrbottens län genom slöjd, form, design, konsthantverk och arkitektur har Diös och Region Norrbotten inlett ett samarbete kring ett nytt Slöjd- och formcenter i centrala Luleå. Satsningen görs i anrika Shopping Galleria, där ett våningsplan om ca 760 kvadratmeter omvandlas till yta för utställningar, workshops och kontor. Invigning av Slöjd- och formcenter beräknas ske i början av mars 2024.

Från höger: Emelie Kjellner, Diös, Linnea Nilsson och Sofia Öberg, Kulturenheten Region Norrbotten och Evelina Rydeker, kommunalråd Luleå kommun och ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

Satsningen på det nya Slöjd- och formcentret hänger ihop med den pågående gröna omställningen i norra Sverige. Syftet med projektet är att belysa vad som är viktigt för att skapa ett mer hållbart och jämlikt samhälle dit människor vill flytta, och framför allt – stanna kvar i. Målgrupper är offentlig sektor, näringsliv, akademi, medborgare och turister. Det nya Slöjd- och formcentret görs i projektform under en tvåårsperiod, med möjlighet till eventuell fortsättning. Arbetet leds av Region Norrbottens slöjd- och formkonsulenter Linnea Nilsson och Sofia Öberg.

–Det känns både tryggt och glädjande att få gå in i satsningen med det starka stödet från Diös och Luleå kommun i ryggen, säger Linnea Nilsson, slöjd- och formkonsulent vid Region Norrbotten och är en av två projektledare.

Shopping har sedan huset uppfördes varit en tongivande plats i Luleås historia. Det är en arkitektoniskt unik byggnad ritad av arkitekten Ralph Erskine. Vi är glada över att kunna bidra till ett rikare kulturliv i länet, och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Region Norrbotten, säger Emelie Kjellner, kommersiell förvaltare, Diös Luleå.

På det nya Slöjd- och formcentret kommer slöjd, form, konsthantverk och arkitektur att stå i centrum. Målet är att bli en levande mötesplats med utställningar, programverksamhet, aktiviteter för barn och unga och mycket mer i syfte att öka kunskap och skapa synergier.

– Slöjd, konsthantverk och design är en del av Norrbottens kulturarv, men också av vår nutid och framtid. Nu tar vi ett helhetsgrepp för att stärka området - både dagens utövare, men också genom att vi ger barn och unga en möjlighet att möta slöjd- och formområdet, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör på Region Norrbotten.

Emelie Kjellner, kommersiell förvaltare, Diös Luleå
E-post: emelie.kjellner@dios.se

Janus Brandin, Regional utvecklingsdirektör, Region Norrbotten

E-post: janus.brandin@norrbotten.se