Stor efterfrågan på lägenheterna i BRF Årummet i hjärtat av Falun

I mitten av november startade Diös försäljningen av 19 lägenheter i BRF Årummet, i korsningen Falugatan – Östra Hamngatan, i hjärtat av Falun. Efterfrågan har varit stor och på bara sex veckor är 70% av lägenheterna sålda. Byggstart är planerad till mars 2018.

Lägenheterna i BRF Årummet är i huvudsak 3:or men det finns även några 2:or och 4:or. Lägenheten som är högst upp i huset bjuder på 3,6 meter i takhöjd och en terrass på 42 kvadratmeter. Den, tillsammans med flertalet andra lägenheter, är nu sålda. Försäljningen har gått över förväntan. Samtliga lägenheter har generösa ljusinsläpp samt terrasser eller balkonger. Inspirationen till huset kommer från den angränsande Falanbiografen med sin stilrena funktionalism. Det soliga läget och utsikten mot ån ger fina förutsättningar för ett unikt, centralt boende. Inflyttning är beräknad till våren 2019.

Det är jättekul att efterfrågan har varit så stor och att intresset från omvärlden varit så positiv. Att bygga bostäder i centrala Falun är något vi planerat för sedan en tid tillbaka och ligger helt i linje med vår strategi kring stadsutveckling. Nu ser vi fram emot byggstart, säger Mikael Hedh, affärschef, Diös Dalarna.

Uppdraget för försäljningen av lägenheterna har Svensk Fastighetsförmedling i Falun och huvudentreprenör för nyproduktionen fastställs under januari.

Arkitekterna som står bakom Årummet är Tirsén & Aili Arkitekter. Mondo Arkitekter i Falun, med Kristinn Björgvinnsson i spetsen, har hanterat utformning och anpassningar.

Läs mer om BRF Årummet på:

Mikael Hedh, affärschef, Diös Dalarna
E-post: mikael.hedh@dios.se