Nordic Organic Food Fair: Nu öppen för besökarregistrering

Hos den engelska mässarrangören Diversified Business Communications är man överväldigad av det starka stöd man mött från branschen när det gäller den nya fackmässan Nordic Organic Food Fair. Man gläds också åt att listan över inbokade utställare växer för varje dag och åt att nu ha öppnat registreringen för besökare till mässan.

Nordic Organic Food Fair som går av stapeln på MalmöMässan den 20-21 oktober samtidigt med Natural Products Scandinavia, en mässa som vann pris som 2012 års bästa nya mässa vid en stor gala i London nyligen. På Nordic Organic Food Fair kommer de utställande företagen att visa upp hundratals hälsosamma och hållbart producerade ekologiska läckerheter.

Förutom samlingsutställningar i regi av KRAV, engelska Soil Association och Demeter har många andra företag redan bokat in sig på mässan: Kiwa Sverige, GastronomiLeverantören, á la eco, Malmö Chokladfabrik och Nathalies Direct Trade är några exempel på svenska företag som bokat. Här finns även många internationella företag som vill öka och stärka sin närvaro på den Nordiska marknaden (bara i Sverige är ca 50 % av allt ekologiskt importerat), t.ex. Clearspring; DO-IT/Dutch Organic Int. Trade Ogilvy’s Honey, Voelkel organic juices, ID Organics, Spielberger GmbH, Horizon Natuurvoeding BV, Ocram, Frescolat SRL, Epikourous, Felix Himstedt; and Holle baby food GmbH för att bara nämna några.

”Ingenstans i världen gör man så mycket för att öka konsumtionen av ekologiskt som just i Skandinavien, så det är inte förvånande att Nordic Organic Food Fair rönt så stort intresse runt om i världen,” säger Zoe Jackson Cooper, som är mässansvarig för Nordic Organic Food Fair.  ”Nu är det fyra månader kvar och vi kontaktas dagligen av nya intresserade företag som vill ställa ut på mässan, som kommer att fylla en viktig funktion och ett stort behov, som en samlingsplats som visar varför det Nya Nordiska Köket blivit så framgångsrikt och uppskattat världen över.”

I åratal har de Nordiska länderna varit föregångare när det gäller att handla ekologiskt och att förstå betydelsen av en naturlig hållbar livsstil. FIBL´s statistik över den europeiska ekologiska marknaden 2011 visar, att Danmark och Sverige är två av Europas ledande nationer när det gäller per capita konsumtion av ekologiska livsmedel. Bilden stämmer i stort även på Norge som i fjol (för femte året i rad) toppade Legatum Institute´s index över världens mest välmående länder, tätt följda av Danmark och Sverige: I Norge växte den ekologiska marknaden 2012 med 9.5 %.

Den här tillväxten i marknaden är inte bara en snabbt övergående trend, tvärtom. Allt fler kommuner har ekologisk mat högt uppe på sin politiska agenda, vilket har inneburit att många kommunala och landstingsägda storkök i Skandinavien (t.ex. Köpenhamn, Malmö, Lund, m.fl.) allt oftare har ekologisk mat på menyn. Mässan ligger således helt rätt, i både tid och plats för besökande inköpare från detaljhandel och storkök som söker nya ekologiska livsmedelsprodukter för att kunna möta en snabbt växande efterfrågan.

Nordic Organic Food Fair äger rum i nya MalmöMässan i Hyllie utanför Malmö, den 20-21 oktober 2013. I utställningshallen finns också en scen där framstående föreläsare och debattörer kommer att berätta om ny spännande utveckling och nya trender inom det ekologiska.

Den här mässan samarrangeras med Natural Products Scandinavia, en mässa för naturlig hälsa och skönhet som i april utsågs till världens bästa nya mässa 2012 (Best International Launch 2012) vid en stor gala i London, arrangerad av den ledande branschtidskriften Exhibition News

För ytterligare information och för att registrera dig för FRI ENTRÉ på mässan, gå in påhttp://www.eventdata.co.uk/Swedish/Nordic.aspx?AffiliateCode=NOFSE404 och ange koden NOFSE404.

För mediaärenden och presskort hänvisas till:

t: +44 (0)1273 645134                 e: ejones@divcom.co.uk

Utställarfrågor hänvisas till:
Zoe Jackson-Cooper, Event Manager

t: +44 (0)1273 645141                 e: ZoeJC@divcom.co.uk
www.nordicorganicexpo.com

Eller till vårt Skandinaviska kontor:
Lars Larsson, Project Manager

Nordenskiöldsgatan 13,
S – 211 19 Malmö, Sweden
t: +46 (0) 40 970560                     e: lars.larsson@halsofackhandeln.se

Diversified Business Communications UK Ltd (Diversified UK) är ett snabbt växande mediaföretag som dels arrangerar mässor, dels publicerar böcker och tidskrifter. Det europeiska huvudkontoret finns i Brighton, England. Bland de mässor företaget arrangerar i Europa märks bl.a. Nordic Organic Food Fair i Malmö, som i år arrangeras tillsammans med Natural Products Scandinavia, den flerfaldigt prisbelönta mässan lunch!, Casual Dining,  Natural & Organic Products Europé, Ocean Business (inkl. Offshore Survey Conference & Ocean Careers, Office, MARELEC Marine Electromagnetics conference i Hamburg, Camexpo, SITS – The Service Desk & IT Support Show, SITS Europe i Berlin 2014. Diversified publicerar även den ledande branschtidskriften Natural Products Magazine och Natural Beauty Yearbook.

Diversified UK är en del av Diversified Business Communications i USA, som är ett ledande mediaföretag som bl.a. arbetar med ett antal ledande branschmässor, Kongresser, publikationer och Hemsidor.