Dometic utser ny President för EMEA

Dometic meddelar idag att bolaget har utsett Bengt Thorsson som ny Regional President för EMEA med full effekt från 1 oktober 2016. Bengt Thorsson efterträder Joachim Kinscher, som efter mer än 40 år i tjänst hos bolaget har beslutat att lämna sin roll som Regional President EMEA och gå in i en rådgivande position för koncernen. Joachim Kinscher och Bengt Thorsson kommer att arbeta parallellt under en övergångsperiod.

Bengt Thorsson kommer närmast från Scania där han varit Senior Vice President Commercial Operations Europe.

”Vi har i Bengt Thorsson, som ansluter till oss från Scania, hittat en mycket passande efterträdare till rollen som Regional President EMEA. Bengts omfattande erfarenhet från affärsutveckling i eftermarknaden inom ett av våra viktigaste kundområden, liksom hans mycket goda meriter som ledare i ett av de mest respekterade bolagen inom den globala fordonsindustrin, kommer ytterligare stärka vår kompetens och vårt ledarskap i Dometics koncernledning”, säger Roger Johansson, koncernchef och VD för Dometic Group.

Bengt Thorsson efterträder Joachim Kinscher, som efter mer än 40 år i tjänst hos bolaget har beslutat att lämna sin roll som Regional President EMEA och istället ta sig an en strategisk rådgivningsroll för koncernen.

”Efter en fantastisk karriär hos Electrolux och Dometic har Joachim beslutat att rikta om fokus i sitt arbetsliv. Han kommer fortsätta att arbeta som strategisk rådgivare till mig och koncernen, främst i aktiviteter som rör fusioner och förvärv samt affärsutveckling. Joachim har haft en avgörande roll i att bygga dagens Dometic. Hans djupa kunskaper om våra marknader generellt och RV-marknaderna specifikt, kombinerat med en obeveklig energi och passion för vår verksamhet har gjort honom till en högt respekterad ledare såväl internt som externt. Jag är mycket tacksam för hans ovärderliga bidrag genom åren”, säger Roger Johansson.

Bengt Thorsson börjar den 1 september och kommer under en övergångsperiod i september jobba tillsammans med Joachim Kinscher fram till dess att förändringen får full effekt den 1 oktober. Han kommer arbeta med Siegen och Emsdetten i Tyskland som bas.

För mer information, vänligen kontakta:
Erika Ståhl, Head of Business Control & Investor Relations
Email: ir@dometicgroup.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2016 kl. 8.30 CET.

OM DOMETIC GROUP Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat & Dryck. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 22 tillverknings- och monteringsanläggningar i nio länder, säljer våra produkter i ett hundratal länder och tillverkar cirka 85 procent av de produkter vi säljer i våra egna anläggningar. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 11,5 miljarder kronor för år 2015 och har sitt huvudkontor i Solna.