DUG Foodtech får godkänt patent för bolagets växtbaserade potatisdryck i både Japan och Australien

Report this content

Patentverken i både Japan och Australien har meddelat DUG Foodtech AB att de avser att godkänna patentansökan ”Vegan potato emulsion” som definierar bolagets unika vegetabiliska mjölkalternativ. Det innebär att det kommande patentskyddet täcker den japanska och australiensiska marknaden.

DUG Foodtech AB:s patentportfölj har stärkts genom patentverkens besked som avser bolagets veganska dryck baserad på en kombination av potatis, rapsolja och ett vegetabiliskt protein i form av en emulsion. DUG Foodtech utnyttjar hela potatisen, förutom skalet som återanvänds som djurfoder, vilket eliminerar restprodukter och gör produktionen mycket hållbar. Dessutom är teknikplattformen innovativ och kan snabbt skalas upp.

”Vi noterar med tillfredställelse att patent blir godkänt även på japanska och australiensiska marknaden för våra unika vegetabiliska mjölkalternativ”, säger professor Eva Tornberg, grundare av DUG Foodtech.

DUG Foodtech AB har motsvarande aktiva patentansökningar i Indien, Thailand, Sydkorea och Förenade Arabemiraten. Patent för det vegetabiliska mjölkalternativet har redan godkänts i Sverige, Europa, Kina, Hong Kong, Canada, USA.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

DUG Foodtech AB (publ)

Helene Nielsen, verkställande direktör

E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com

Om DUG Foodtech

DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi noterar med tillfredställelse att patent blir godkänt även på japanska och australiensiska marknaden för våra unika vegetabiliska mjölkalternativ.
Professor Eva Tornberg, grundare av DUG Foodtech