Eastnine behåller topprating från GRESB

Eastnine erhöll för tredje året i rad toppratingen fem stjärnor i GRESB:s årliga ESG-bedömning av fastighetsbranschen (GRESB Real Estate Assessment). Med 92 poäng av 100 möjliga, avancerade Eastnine två placeringar till nionde plats bland börsnoterade europeiska bolag.

Varje år bedömer och jämför GRESB ESG-prestanda för fastighetstillgångar över hela världen. I år växte GRESB:s riktmärke till att omfatta mer än 8,6 biljoner US-dollar av tillgångar under förvaltning.

I årets granskning erhöll Eastnine 92 poäng utav 100 möjliga, vilket är detsamma som förra året. Denna poängsättning ger ett 5-stjärnigt betyg från GRESB och placerar fortsatt Eastnine bland de 20 procent bästa i GRESB:s globala benchmark för fastigheter.  Bland europeiska börsnoterade fastighetsbolag placerade sig Eastnine på plats 9 (11) av 100 (90) deltagare.

"Vi är mycket nöjda med att bibehålla vår plats i toppen av GRESB:s undersökning, vilket bevisar att vi är på rätt väg med vårt hållbarhetsarbete”, säger Kestutis Sasnauskas, Eastnines vd. ”Samtidigt är vi fullt medvetna om de ökande kraven inom ESG-området, vilket innebär att vi måste fortsätta att utvecklas för att behålla vår ledande position.”

GRESB är en uppdragsdriven och branschledd organisation som tillhandahåller standardiserade och validerade uppgifter om miljö, sociala frågor och styrning (ESG) till finansmarknaderna. GRESB grundades 2009 och har blivit den ledande ESG-jämförelsen för fastighets- och infrastrukturinvesteringar över hela världen, som används av 170 institutionella och finansiella investerare för att informera beslutsfattare. För mer information, besök GRESB.com.

Eastnine AB (publ)

Lilia Kouzmina, Hållbarhetschef, 070-601 72 55

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 605 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 426 MEUR per 30 juni 2022. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen i Baltikum och Polen. Eastnines aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.