Eastnine i toppskiktet på jämställdhet

Eastnine placerar sig med en tredjeplats i toppskiktet av börsbolagen i årets Allbrightrapport om jämställdheten i svenskt näringsliv. Samtidigt som rapporten som helhet visar på få framsteg, tar Eastnine ett stort steg framåt.

Allbrightstiftelsen granskar årligen börsbolagen ur ett jämställdhetsperspektiv. Undersökningen omfattar fördelningen i ledning, styrelse samt linjepositioner. Eastnine avancerar 2020 till en delad tredjeplats av börsens samtliga bolag, jämfört med plats 32 2019. När det gäller ledning och landschefer är fördelningen helt jämställd. I styrelsen utgör fördelningen två kvinnor respektive tre män.

”Det är glädjande att vårt fokus på jämställdhet, som är en del av vårt långsiktiga hållbarhetsarbete, uppmärksammas”, säger Kestutis Sasnauskas. ”Jag är övertygad om att en jämställd arbetsplats skapar ett mer lönsamt bolag.”

Fastighetsbranschen är fortfarande den mest jämställda branschen i Sverige, trots en liten tillbakagång.

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 336 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 260 MEUR per 30 juni 2020. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 oktober 2020 kl. 15.00 CET.