Eastnine vinner pris som europeisk ledare för sin satsning på hållbara byggnader

Eastnine har utsetts till en vinnare av Regional Leadership Awards 2021 av U.S. Green Building Council (USGBC) i kategorin Europa. Eastnine är en av flera pristagare, inkluderande organisationer, projekt och individer världen över, som skapar nästa generation av hållbara, hälsosamma och rättvisa byggnader, städer och samhällen.

USGBC refererar till att Eastnine äger två av de LEED-fastigheter som har erhållit högst antal poäng för drift och underhåll i Europa och utvecklar sin portfölj i syfte att uppnå klimatneutralitet i fastighetsdriften 2030.

”Efter ett tufft år är det mycket inspirerande att kunna uppmärksamma våra ledare inom gröna byggnader som har bibehållit sitt åtagande beträffande gröna byggnader och hållbara samhällen samtidigt som de anpassat sig efter det föränderliga landskapet omkring oss”, sade Mahesh Ramanujam, ordförande och vd för USGBC. ”Pristagarna för 2021 USGBC Leadership Award har förbättrat världen genom kraften i gröna byggnader och det är deras bidrag och arbete som har hjälpt våra samhällen att förbli säkra och hälsosamma.”

Eastnine har som målsättning att nå högsta möjliga miljöprestanda för hela fastighetsportföljen. För närvarande är 90 procent av Eastnines fastigheter hållbarhetscertifierade enligt nivåerna LEED Platinum eller BREEAM Excellent. Eastnine ser hållbarhetscertifiering som ett verktyg för att nå bolagets strategi om att uppnå klimatneutral fastighetsdrift samtidigt som bolaget bidrar till att förbättra livskvaliteten för de människor och samhällen som berörs av Eastnines verksamhet.

”Vi är mycket glada att USGBC uppmärksammat de ansträngningar som gjorts av Eastnines medarbetare för att implementera hållbara strategier för verksamheten. Åtagandet med att certifiera samtliga fastigheter med hög hållbarhetsstandard är en hörnsten i vår övergripande strategi för en hållbar verksamhet. Vi är stolta över detta uppmärksammande, men förblir ödmjuka inför de klimatrelaterade utmaningar som vår bransch och vårt bolag står inför, vilket kräver kontinuerliga förbättringar från vår sida”, säger Eastnines vd Kestutis Sasnauskas.

Eastnine AB (publ)

Kestutis Sasnauskas, vd, 08-505 97 700
Lilia Kouzmina, hållbarhetschef, 070-601 72 55

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 374 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 329 MEUR per 31 mars 2021. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.