• Ecogain/

Ecogain anställer ny miljöjurist – är ensamma om att koppla ihop ekologi och juridik

Det svenska kunskapsföretaget Ecogain AB, tidigare Enetjärn Natur AB, anställer juristen Sofia Kerttu för att stärka sitt erbjudande inom miljörätt. Ecogain har nu två miljöjurister och är ensamma på marknaden om att ha spetskompetens inom både ekologi och juridik.
– Många av våra uppdrag har en slagsida mot det legala, det inser också företagen och efterfrågar allt oftare även den expertisen. Med Sofia Kerttu och Johanna Ersborg har vi riktigt stark kompetens inom miljörätt och det stärker vårt helhetserbjudande, säger Anders Enetjärn, vd Ecogain.

Sofia Kerttu är en erfaren strategisk jurist med bred erfarenhet från både privat sfär och myndigheter, bland annat inom miljö- och hälsoskydd där hon arbetade med hållbar konsumtion och på regeringskansliet som förordnad expert. Hon utgår från Ecogains huvudkontor i Umeå.
– Vi kommer passa varandra perfekt. Det Ecogain gör är jättespännande. Mitt juristhjärta har hittat hem, säger Sofia Kerttu.

Ecogains vd Anders Enetjärn är nöjd över rekryteringen av Sofia Kerttu och att företaget nu stärker sin helhetskompetens.Ecogain bistår företag och organisationer med expertis inom bland annat ekologi, biologi och juridik vid komplexa frågeställningar och projekt inom hållbar markanvändning och exploatering av natur samt utredningar om arter och ekosystem. Sofia kommer vara involverad i många projekt där rättslig expertis och dialog är ett krav.
– Vårt jobb är att öka förutsägbarheten för våra kunder och minska deras risker, säger Sofia.

– Vi ska sporra företagen att gå hela vägen när det kommer till ekologisk kompensation och restaurering, för att stärka deras affär samtidigt som vi bevarar en levande planet där biologisk mångfald är ett måste. Utöver vårt jobb med att vägleda våra kunder så håller vi även utbildningar inom våra respektive expertområden. Där kommer Sofia Kerttu bidra med stor kunskap, säger Anders.

För mer information kontakta:
Anders Enetjärn, vd Ecogain, tfn: +46 (0)10 405 90 01, e-post: anders.enetjarn@ecogain.se
Lars Sjögrell, presschef Ecogain, tfn: +46 (0)70 269 53 00, e-post: lars.sjogrell@perspective.se

Ecogain är initiativtagare och värd för företagsnätverket Business@Biodiversity Sweden.

Taggar:

Vårt jobb är att öka förutsägbarheten för våra kunder och minska deras risker
Sofia Kerttu, miljöjurist Ecogain
Anders Enetjärn, vd Ecogain