Experterna på Ecogain tillgängliga för media att kommentera måndagens IPBES-rapport

På måndag den 6 maj släpper IPBES (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) en rapport om läget för den biologiska mångfalden i världen. IPBES är den biologiska mångfaldens motsvarighet till FN:s klimatpanel. Rapporten är den första globala bedömningen av den biologiska mångfalden sedan 2005.

– Förhandstipsen kring den kommande rapporten är inte muntra. Förhoppningsvis får nu ledande politiker och företagsledare den väckarklocka och det styrdokument som behövs. Vi på Ecogain arbetar dagligen med dessa frågor och vi ser absolut ett ökat intresse bland beslutsfattare, storföretag och politiker. Men det kommer att krävas mer. Mycket mer, säger Anders Enetjärn, vd på Ecogain och med lång erfarenhet av bland annat hållbart företagande, ekologi, biologi och juridik vid komplexa frågeställningar och projekt inom hållbar markanvändning och exploatering av natur samt utredningar om arter och ekosystem.

Ecogains experter kommer att detaljgranska den kommande rapporten och kommer kort efter publiceringen och efter den internationella presskonferensen, som startar klockan 13.00 måndagen den 6 maj, att finnas tillgängliga för media för kommenterar både utifrån ett svenskt och globalt perspektiv.

Enligt SvT har det tagit tre år för 150 experter att sammanställa de tusentals forskningsrapporter om läget för växter och djur i naturen. Den slutrapport som läggs fram på måndag står företrädare från 132 medlemsländer bakom. Cecilia Lindblad från Naturvårdsverket är på plats på konferensen i Paris där man i detta nu slutför rapporten. Cecilia Lindblad sa nyligen till SvT:

– ­Rapporten kommer att ge politiker ett seriöst underlag för beslut. Vi kan visa att allt hänger ihop, att till exempel ändrad markanvändning påverkar hela ekosystemet. Vi måste ändra vårt sätt att leva.

För bokning inför måndagen och för ytterligare information kontakta:
Anders Enetjärn, vd Ecogain, tfn: +46 (0)10 405 90 01, e-post: anders.enetjarn@ecogain.se
Lars Sjögrell, presschef Ecogain, tfn: +46 (0)70 269 53 00, e-post: lars.sjogrell@perspective.se

Ecogain är initiativtagare och värd för företagsnätverket Business@Biodiversity Sweden.

Närmare 20 års erfarenhet av att bygga schyssta förhållningssätt till naturen tillsammans med näringslivet har givit Ecogain anseende som ett av landets skarpaste kunskapsföretag inom ekologi, arter och ekosystem. Vi arbetar vertikalt, från strategi till utförande av direkta insatser på marken, vilket är ett helt unikt arbetssätt.

– Förhandstipsen kring den kommande rapporten är inte muntra. Förhoppningsvis får nu ledande politiker och företagsledare den väckarklocka och det styrdokument som behövs. Vi på Ecogain arbetar dagligen med dessa frågor och vi ser absolut ett ökat intresse bland beslutsfattare, storföretag och politiker. Men det kommer att krävas mer. Mycket mer.