­Miljöjuristen och forskaren Henrik Skogens Josefsson till Ecogain

Ecogain, som är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag inom biologisk mångfald och hållbara affärsmodeller, fortsätter att växa och stärka sin organisation. Nu har man rekryterat juristen, biologen och forskaren vid Uppsala Universitet, Henrik Skogens Josefsson. Henrik kommer att vara baserad på Ecogains Stockholms- och Uppsalakontor och kommer att fortsätta sin forskningstjänst vid universitetet.

– Efterfrågan på våra tjänster och kompetenser har ökat markant de senaste åren och vi är i en expansiv fas. Henrik, som är en av flera rekryteringar de senaste månaderna, har en bakgrund, kompetens och erfarenhet som vi ser att våra kunder efterfrågar mer och mer. Hållbara affärsmodeller är idag mer eller mindre en förutsättning för större verksamheter och här kommer Henriks bakgrund som både biolog och jurist förstås väl till pass, säger Anders Enetjärn, vd Ecogain.

Henrik Skogens Josefsson har arbetat vid Uppsala Universitet sedan år 2008. Planen är också att han kommer att fortsätta sin forskningstjänst och kombinera den med sina uppdrag hos Ecogain.
– Det ska förstås bli spännande att bli en del av Ecogain som är ett väldigt kunskapsintensivt och modernt bolag. Även inom universitetsvärlden märker vi en ökad efterfrågan från näringslivet när det kommer till hållbarhet och biologisk mångfald, inte så sällan i kombination med juridiska frågor. Genom mitt nya engagemang hos Ecogain kommer förhoppningsvis mina erfarenheter och kunskaper att bidra till ett mer hållbart, och därmed långsiktigare och klokare, näringsliv, säger Henrik.

Ecogain växer och har de senaste månaderna rekryterat flera spetskompetenser. Idag är man 49 medarbetare och har kontor i Umeå (huvudkontor), Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Östersund.

Anders Enetjärn, vd Ecogain, tfn: +46 (0)10 405 90 01, e-post: anders.enetjarn@ecogain.se

Henrik Skogens Josefsson, miljöjurist Ecogain och forskare vid Uppsala Universitet
, e-post: henrik.josefsson@ecogain.se
Lars Sjögrell, presschef Ecogain, tfn: +46 (0)70 269 53 00, e-post: lars.sjogrell@perspective.se

www.ecogain.se/

Ecogain har närmare 20 års erfarenhet av att bygga schyssta förhållningssätt till naturen tillsammans med näringslivet har givit Ecogain anseende som ett av landets skarpaste kunskapsföretag inom ekologi, arter och ekosystem. Vi arbetar vertikalt, från strategi till utförande av direkta insatser på marken, vilket är ett unikt arbetssätt.

Henrik Skogens Josefsson, konsult Ecogain