Edgeware presenterar framtidens TV-teknik på BroadcastAsia 2019

Stockholm – 21 maj, 2019 – Edgeware kommer att presentera sina senaste tekniska innovationer på BroadcastAsia 2019 i Singapore. Detta innefattar lösningar som möjliggör för broadcasters, innehållsägare, telekom- och kabel TV-operatörer att leverera en TV-upplevelse utöver vanlig linjär-TV till sina tittare.

Edgewares nya Virtual Channel Creation-lösning möjliggör för broadcasters att erbjuda en temabaserad TV-upplevelse. Innehåll sätts ihop i Edgewares TV Repackager för att skapa alternativa OTT-versioner av linjärkanaler som är anpassade efter tittarnas intressen. Till exempel kan tillfälliga ”fan-kanaler” skapas för anhängare av olika sportklubbar eller runt populära direktsända sport- eller musikevenemang. Efterfrågan på personanpassade tittarupplevelser betonas i en online-studie som YouGov har gjort på uppdrag av Edgeware, där 89%* av de vuxna i Storbritannien, USA, Hongkong, Mexiko och Spanien vore intresserade av att titta på en kanal med innehåll anpassat efter deras egna intressen.

BroadcastAsias besökare kommer att få tillgång till Edgewares ‘big live event’ OTT-lösning. Funktioner såsom Dynamic Asset Spreading och Predictive Session Load Balancing möjliggör för operatörer att leverera stora populära live-evenemang utan störningar och buffring, i stor skala och med högre kvalitet än via traditionell TV. Detta gör lösningen utmärkt for internationella sportevenemang som den kommande Rugby World Cup och Olympiska spelen i regionen som lockar stora mängder tittare samtidigt.

”Sättet som TV konsumeras och levereras fortsätter att utvecklas i rask takt, särskilt för direktsända evenemang. Det betyder att dagens operatörer inte kan stå stilla när det handlar om den tekniska prestandan på deras infrastruktur,” sade Peter Löfling, VP Sales APAC på Edgeware. ”Med Olympiska spelen i Tokyo bara drygt ett år bort, är detta särskilt viktigt för lokala broadcasters. De måste börja tänka på hur de ska hantera den ökade efterfrågan efter sportinnehåll och om deras nätverk kan leverera den kvalitet som tittarna nu förväntar sig.”

Dessutom, den nyligen lanserade Edgeware Cloud Service ger tillgång till ett antal viktiga funktioner såsom den allra senaste teknologin för innehållsbearbetning med bildruteprecision (s.k. frame-accurate segmentation) för störningsfri personlig reklam, optimerad segmentering för synkronisering av ljud, bild och undertexter, samt OCR-baserad undertextning från Cavena som Edgeware nyligen förvärvade. Molntjänsten ger kunderna tillgång till Edgewares tekniska expertis inom OTT TV utan att de behöver äga eller drifta systemet själva.

BroadcastAsia 2019 hålls 18–20 juni i Suntec Singapore exhibition center, och presenterar innovativa teknologier som omvandlar den digitala mulitimedia- och broadcastingbranschen. Besök Edgeware i monter 6L2-04 i TV Everywhere zonen.

** Siffrorna är från YouGov Plc, en internationell data- och analytikergrupp. Det totala urvalet var 6555 vuxna; 1310 från USA, 1011 från Spanien, 1060 från Mexiko, 1000 från Hongkong och 2174 från Storbritannien. Undersökningen gjordes mellan 28 februari och 15 mars 2019. Studien utfördes online.

Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer system som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster över Internet i stor skala. Edgewares unika teknologi ger fantastiska tittarupplevelser och kunderna möjlighet att ha kontroll över sitt innehåll. Edgeware har mer än 200 kunder och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt personal i Europa, Asien samt Nord- och Latinamerika.

För mer information besök www.edgeware.tv

Edgewares mediakontakt:

Astrid Hveding Lengdell, Product Marketing Manager

astrid.lengdell@edgeware.tv

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 maj 2019 kl. 07:30 CET.

Snabbfakta

Citat