Alexia från Nacka bakade Sveriges godaste bulle!

I somras utlyste tidningarna Hemmets Journal och Bakat & Gott Bull-SM. Det gällde att skicka in recept på sin godaste bulle. Fina priser från Ankarsrum och OBH Nordica stod på spel. Nu är Bull-SM avgjort och det blev Alexia Werkström i Nacka som fick juryn på fall med sina underbart goda vallmobullar!

Över 300 bidrag kom in till Hemmets Journals och Bakat & Gotts stora tävling om Sveriges allra godaste bulle. Juryn fick äta sig proppmätt och hade ett svårt val att kora vinnarna. Segraren Alexia Werkström från Nacka är bara 15 år gammal och har fått sin inspiration från morfar som kommer från Jekaterinburg i Ryssland. I Östeuropa smaksätts bröd ofta bakat med vallmofrön, och Alexias vallmobullar fick juryn att falla pladask. Saftiga, inte för söta, och med spännande smak.

- När jag var liten bakade jag bullar med mamma. Vi hade det så mysigt när vi bakade tillsammans, det var då intresset vaknade. Men vallmobullarna är inspirerade av morfar, han bakade alltid med vallmofrön, berättar en glad Alexia.

Så här lyder juryns hela motivering:

”Härliga, luftiga och lätta vetebullar med vallmofrön och en smörig fyllning med vanilj. Påminner lite om danska frösnappare.”

Receptet på Alexias vinnarbulle finns i Hemmets Journal nr 2, och hela 10-i-topplistan med recept på landets tio godaste bullar kommer i Bakat och Gott nr 1.

Hélène Mönnich Börjeson, fackchef Hemmets Journal, 0707-49 84 85

Alexia Werkström, vinnare Bull-SM, 08-718 10 82

Hemmets Journal, en av Sveriges största familjetidningar, ägs av Egmont Tidskrifter AB som ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Vi står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, undervisningsmaterial, aktivitetsprodukter, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 6 400 medarbetare och en omsättning på 1,4 miljarder EUR.