Annika från Höllviken är "En ängel i hemtjänsten" och fick 50 000 kr av Hemmets Journal!

Nu är det avgjort! Annika Jörgensen i Höllviken vann Hemmets Journals stora pris 2013. Annika var en av 400 nominerade ”änglar i hemtjänsten” och hon fick flest röster av läsarna.

- Nu kan jag uppfylla min sons sista önskan, slår hon fast.

Idag har det varit fest på äldreboendet Postgården i skånska Höllviken. Huvudperson var Annika Jörgensen, 47, som bjöds på tårta och gratulationer, och dessutom blev 50 000 kronor rikare. De boende gladdes med henne. Annika lyckas alltid hitta tid för en pratstund, sätter alltid de gamla först och är jämt glad, säger de.

Mitt i glädjen finns ett stort allvar. Annikas berättelse gick rakt in i läsarnas hjärtan. När hennes son Nicki var sju drabbades han av ALD, en sjukdom som gör att det centrala nervsystemet slås ut. Annika vårdade honom hemma i sju år och när sonen dog hoppade hon av ett karriäryrke för att jobba inom hemtjänsten.

- Jag förstår vårdtagarna, för jag har varit i deras sits. Jag har känt i hela kroppen hur skör rollen är för den som måste ta emot hjälp, säger Annika.

I somras fick tidningen Hemmets Journals läsare nominera sin favorit till att bli ”En ängel i hemtjänsten”. Över 400 förslag från hela landet kom in. En jury utsåg fem kandidater och under hösten fick läsarna rösta fram den slutgiltiga vinnaren. Och nu står det alltså klart, Annika från Höllviken fick flest röster och vinner ära, berömmelse och 50 000 kronor.

Vad vill Annika då göra med prispengarna?

- Nicki ville ha en svart gravsten med sin namnteckning. Det har jag inte haft råd till. Nu kan jag köpa den och det gör mig väldigt, väldigt lycklig. Jag tackar av hela mitt hjärta alla som röstat på mig.

Hemmets Journals Stora Pris instiftades för två år sedan. Syftet är att belöna människor inom helt vanliga yrken, som tidningen vill ge mer publicitet och uppmärksamhet. Tidigare år har kassörskan Marianne Niklasson från Kristinehamn och städerskan Nadia Destici från Bergsjön belönats.

Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal, 0703-46 57 80, hakan.strom@egmont.se

Marita Nilsson, reporter Hemmets Journal, 040-38 52 79, marita.nilsson@egmont.se

Hemmets Journal, en av Sveriges största familjetidningar, ägs av Egmont Tidskrifter AB som ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Vi står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, undervisningsmaterial, aktivitetsprodukter, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 7 600 medarbetare och en omsättning på 1,4 miljarder EUR.