Bull-SM avgjort: Lena från Kävlinge bakade Sveriges godaste bulle 2015

Tidningarna Bakat & Gott och Hemmets Journal utlyste i höstas tävlingen Bull-SM. Fler än 400 bidrag anmäldes och nu är vinnaren korad: Lena Cartner från Kävlinge bakar Sveriges godaste bulle! Enligt juryn en karlspaderdröm med smak av nötter och frisk citron.

Kvalitén på recepten var överraskande hög, berättar Bakat & Gotts redaktör Caroline Hofberg som ingår i juryn. Hon har själv skrivit många kokböcker, men blev mäkta imponerad.

-  Startfältet var fantastiskt starkt, det var en tuff kamp ända in i mål och juryn hade ett hårt jobb med att provsmaka och välja, berättar Caroline.

- Det märks att bullen är högt älskad av gammal som ung, det är en tradition som lever. Den yngsta deltagaren var bara 14 år och kom med i finalen. Och det är inte bara kanel i bullarna. Vi har provsmakat kladdekakebullar, knyten med kokos, lakritsbullar, hjortronbullar, och så otroligt mycket annat gott, säger Caroline Hofberg.

Vinnaren Lena Cartner berättar:

-  När jag blev pensionär tänkte jag: Vad ska jag göra nu? Jo baka! Jag fick en köksassistent 1976 och den går fortfarande för högvarv. Jag bakar åt alla mina vänner!

Juryns motivering för att utse Lena Cartner till Svensk Mästare i Bullbak lyder:

”Lena har bakat en bulldröm! Luftiga och delikata av en väldigt bra deg. Fyllningen får ett extra lyft av både hasselnötter och citron.”

Hela 10-i-topplistan med recept på Sveriges godaste bullar finns i nya numret (nr 2) av Bakat & Gott. Vinnarna kommer från Kävlinge, Upplands Väsby, Frösön, Västerås, Tyresö, Mölndal, Tumba och Skövde.

För mer information ring redaktör Caroline Hofberg, 070-766 32 96 eller förlagschef Åsa Holmström, 070-259 1312.

Hemmets Journal och Bakat & Gott ges ut av Egmont Publishing som publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 MDKR och har cirka 320 medarbetare i Sverige.

Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och ca 6 600 medarbetare. Egmont står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa. Gemensam devis för koncernen är We bring stories to life – med starka publicistiska värderingar, kvalitetsinnehåll och bra historier – från Oscarnomineringar till OS-sändningar. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 1,6 miljarder EUR. Varje år delas närmare 10 miljoner EUR ut för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Under 2013 ökade Egmont sina donationer till allmännyttiga ändamål till 10 miljoner EUR. Donationerna ges till projekt som skapar ett bra liv för utsatta barn och ungdomar. Det rör sig bl. a. om projekt som stärker barn och ungdomars förmåga att hantera livskriser samt projekt som skapar lust att lära hos barn. Under 2013 utformade Egmont Fonden signaturprojektet Lära för livet som under ett antal år framöver kommer att donera 5,4 miljoner EUR till bl. a. sommarskolor i lägerform.

Det märks att bullen är högt älskad, av gammal som ung, det är en tradition som lever. Den yngsta deltagaren var bara 14 år och kom med i finalen. Och det är inte bara kanel i bullarna. Vi har provsmakat kladdekakebullar, knyten med kokos, lakritsbullar, hjortronbullar, och så otroligt mycket annat gott
Caroline Hofberg, redaktör för Bakat & Gott och medlem i juryn för Bull SM 2015