Hemmets Journal och Måns Zelmerlöw inviger skola i Sydafrika

Idag den 22 februari invigs en ny skola i Sydafrika, Cwakeme High School, norr om Durban i provinsen KwaZulu-Natal. Det är Hemmets Journals läsare som har samlat in pengar till skolan tillsammans med Måns Zelmerlöw. Insamlingen pågick under hösten 2012.

Idag är det äntligen klart för invigning av Cwakeme High School i KwaZulu-Natal-provinsen i Sydafrika.

- Det är ett fantastiskt ögonblick för alla som hjälpt till, säger Måns Zelmerlöw.

Måns Zelmerlöw har jobbat som ambassadör för biståndsorganisationen Star for Life i detta projekt.

- Star for Life är det viktigaste jag har gjort i hela mitt liv, säger Måns.

- Jag levde länge i en bubbla. Var lat, trångsynt och självupptagen. Nu inser jag att det är dags att betala tillbaka för allt gott jag har fått i livet, berättar Måns i Hemmets Journal.

Det är biståndsorganisationen Star for Life som står bakom satsningen på ungdomars utbildning i Sydafrika. Star for Life startades upp år 2005 av den skånska entreprenören och IT-profilen Dan Olofsson. Sedan dess har det bara rullat på och idag finns det cirka hundra Star for life-skolor i Sydafrika, Namibia och Sri Lanka.

Hemmets Journals läsare har engagerats under hösten. Med en gåva på 200 kronor har man kunnat hjälpa ett skolbarn till kvalificerad undervisning under ett helt år – och pengarna har strömmat in. Star for life satsar mycket på att sprida kunskap om HIV/AIDS i världens mest aidsdrabbade land.

Med på invigningen av den nya skolan är Måns Zelmerlöw och 29 av Hemmets Journals läsare som med egna ögon får se vilken nytta deras pengar har gjort.

Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal, 0765-45 36 62, hakan.strom@egmont.se

Hemmets Journal, en av Sveriges största familjetidningar, ägs av Egmont Tidskrifter AB som ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Vi står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, undervisningsmaterial, aktivitetsprodukter, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 6 400 medarbetare och en omsättning på 1,4 miljarder EUR.

Jag levde länge i en bubbla. Var lat, trångsynt och självupptagen. Nu inser jag att det är dags att betala tillbaka för allt gott jag har fått i livet.
Måns Zelmerlöw