Lena från Örebro kan bli Årets Undersköterska

I år delas Hemmets Journals Stora Pris ut för sjunde gången. Avsikten är att lyfta fram en yrkesgrupp som inte får så mycket uppmärksamhet i media. I år letar vi efter Sveriges bästa undersköterska, som vinner priset på 50 000 kronor. Flera hundra undersköterskor från Kiruna i norr till Trelleborg i söder har blivit nominerade av kollegor och patienter och Lena Berglund i Örebro tillhör de fem som av en jury utsetts till slutkandidater!

Tidigare år har vi belönat sex olika yrkesgrupper, från städare till frisör, med Hemmets Journals Stora Pris på 50 000 kr. I år har tidningens läsare skickat in nästan 300 nomineringar när vi sökte Sveriges bästa undersköterska.

– Vi vill lyfta fram vanliga människor, istället för TV-kändisar och kungligheter, säger Hemmets Journals chefredaktör Håkan Ström. Undersköterska är Sveriges största yrkesgrupp och alla som valt yrket är hjältar som vårdar oss från vaggan till graven. Samtidigt är undersköterskor lågt betalda och har ofta fysiskt och psykiskt slitsamma jobb. Det är en yrkesgrupp vi med glädje lyfter fram med Hemmets Journals Stora Pris.

Bland de nominerade har en jury valt ut fem kandidater som presenteras i tidningen. I Hemmets Journal nr 37, som kommer ut idag, presenteras den tredje kandidaten, Lena Berglund i Örebro som har ett av de svåraste jobben man kan tänka sig – att vaka över döende och ge dem ett så fint avslut som över huvud taget är möjligt.

I de två kommande numren presenterar vi de sista två slutkandidaterna till priset. I nr 40 får tidningens läsare rösta fram sin favorit av de fem slutkandidaterna. Rösterna räknas och vinnaren presenteras i Hemmets Journal nr 48, som kommer ut den 24 november.

Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal, 0703-46 57 80, hakan.strom@egmont.se

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.