Resebranschens värstingar - 22 reseföretag på svarta listan

Ryanair är värst bland värstingarna. I tolv fall under förra året vägrade det irländska lågprisflygbolaget att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer om att betala ersättning sedan något gått snett under resan.

Vagabond presenterar idag svarta listan över resebranschens värstingar i samarbete med konsumenttidningen Råd & Rön. Svarta listan bygger på resenärernas egna anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). En fällning i nämnden är en rekommendation om att betala ersättning till resenären. Det är upp till resebolaget att bestämma om man ska följa rekommendationen, men det hör till god affärssed att göra det. Och de flesta stora företag gör det. Men inte alla. På svarta listan finns 22 reseföretag, de flesta flygbolag, som trots flera påstötningar vägrar ersätta kunden. Se hela listan på www.vagabond.se

ARN fattade under förra året beslut i 60 fall som gäller Ryanair. I 24 av fallen fick kunderna rätt, men 12 av kunderna fick aldrig någon ersättning. Sammanlagt handlar det om nästan 66 000 kronor som flygbolaget vägrar betala. Näst värst på svarta listan är British Airways, med sju ärenden där man vägrar ersätta kunden. Inte långt därefter kommer Thomas Cook Airlines och Air Baltic.

Den vanligaste orsaken till tvist med passagerarna är EU-förordningen nr 261/2004som säger att flygbolag inte behöver betala kompensation om man kan bevisa att den inställda eller försenade flygningen beror på ”extraordinära omständigheter …”. Flygbolagen hävdar då till exempel att tekniska fel på planet eller dåligt väder kan vara extraordinära omständigheter. Men EU-domstolen och ARN tolkar ofta EU-förordningen annorlunda.

Innan reseföretagen hamnar på svarta listan får de ännu en chans att bättra sig. Företagen som vägrar betala får brev från Råd & Rön före publiceringen. Väljer de att då betala stryks de från svarta listan, men står de fast vid att de inte vill följa ARN:s rekommendation hamnar de på svarta listan.

För mer information: kontakta Vagabonds chefredaktör Tobias Larsson, 08-555 240 08, tobias@vagabond.se.

För mer informationkontakta: Tobias Larsson, Vagabonds chefredaktör, 08-555 240 08, tobias@vagabond.se.

Resemagasinet Vagabond ingår i Egmont Tidskrifter AB. Egmont Tidskrifter AB är utgivare av ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige, omsätter cirka 500 MSEK och har cirka 230 anställda. Bolagen ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 6 500 medarbetare och en omsättning på 1,4 miljarder EUR.