Håll dig pigg i höstmörkret – välj rätt madrass

Report this content

Kortare dagar och förändrad dygnsrytm. När sommarvädret snart byts mot höstrusk och mörker är det lätt att känna sig seg och sömnig. Men hjälp finns inom räckhåll. Rätt säng är en bra början. Här är några tips på hur du undviker höstens trötthet.

Alla människor har en biologisk klocka inbyggd i kroppen, bestående av hormonet melatonin. Melatoninet säger till oss att gå till sängs när det är mörkt och stiga upp när det ljusnar. Men när dygnsrytmen ändras riskerar också detta system att skakas om. Mindre ljus innebär konstant låg halt av melatonin, vilket kan göra att vi känner oss ständigt trötta. Och tvärtom når nivåerna aldrig samma bottenläge som under sommaren. Det medför att vi kan få svårare att sova. Men med några enkla knep ökar både chansen för att somna och att få en god vila under nattens alla timmar:

• Ha mörkt, svalt och tyst i sovrummet.
  • Skaffa en säng och bäddmadrass som du trivs med.
  • Undvik kaffe, te och andra koffeinhaltiga drycker 6 timmar innan sänggåendet.
  • Gå inte till sängs utan att vara sömnig!
  • Försök att ha regelbundna tider – gå och lägg dig och stig upp vid fasta tider.
  • Tänd lampan direkt när du kliver upp. Det hjälper kroppen att vakna.

Val av madrass viktigt
En bra säng och en bäddmadrass som passar just dig är en av de viktigaste förutsättningarna för god nattsömn och kombinationen ventilation, tryckavlastning och kroppsstöd är nyckeln. Med tanke på att du ska spendera nära nog en tredjedel av ditt liv i sängen så är det värt att tänka efter och prova ordentligt innan du slår till. En madrass ska avlasta kroppen och bevara ryggens naturliga form. Hård, mjuk, budget eller lyx – säng och bäddmadrass spelar stor roll för din nattsömn.

I juni laboratorietestade Testfakta, tillsammans med det oberoende tyska testinstitutet Ergonomie Institut i München, 10 sängar på den svenska marknaden. Bäst betyg i mätningen fick Svane Zefir från norska Ekornes.

För mer information om testet: http://www.testfakta.se/hem_hushall/article88392.ece

För mer information, vänligen kontakta:

Jon-Erlend Alstad, CEO Ekornes Beds AS

Telefon: +47 47 45 53 40. E-post: Jon-Erlend.Alstad@ekornes.com