Electrolux gratulerar Filip Fastén, Årets Kock 2014

Electrolux gratulerar Filip Fastén, 24, från Restaurant Frantzén, vinnare av Årets Kock 2014. Filip tog hem segern under finalen som avgjordes den 7 februari på Waterfront i Stockholm.

Huvudråvaran i den första tävlingsuppgiften var svensk anka, som presenterades helstekt med apelsinsås samt med tre tillbehör av potatis, spetskål och gul lök. Ankan trancherades inför juryn. I den andra tävlingsuppgiften var huvudråvaran skrei med 14 färska, handplockade, norska pilgrimsmusslor. Finalisterna fick fem och en halv timme på sig att skapa de båda varmrätterna.

Som huvudsponsor till Årets Kock känner Electrolux stor glädje och stolthet och vi ser fram emot ett givande samarbete med Filip Fastén. Erfarenheten som kockarna besitter är en värdefull tillgång när Electrolux utvecklar sina produkter, både för hushåll och för professionellt bruk.

"På Electrolux är vi mycket glada att Filip har vunnit. Vill även passa på att gratulera alla finalister som tog sig till final, vilket är en fantastisk prestation då konkurrensen om finalplatserna varit stentuff. Vi ser fram emot att jobba med Filip och tillsammans sprida kunskapen om bra mat och matlagningsteknik i de svenska köken, säger Marcus Örnmark, Marketing Manager Nordic Region, Electrolux Professional. Electrolux fokuserar på att, utifrån kundinsikt, ta fram innovativa produkter designade med omtanke för användaren och vår miljö. Vi sponsrar Årets Kock för att vi tillsammans med dagens främsta kockar vill inspirera våra kunder till glädjefylld och kreativ matlagning, samt vara en del av gastronomiska Sverige, säger Örnmark. "

Vinnaren av Årets Kock 2014 blir svensk mästare, erövrar titeln Årets Kock 2014, får mottaga Gastronomiska Akademiens Mejerimedalj samt en inspirerande studieresa till ett gastronomiskt intressant land. Som svensk mästare i professionell matlagning har vinnaren även möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock, som arbetar med att utveckla den svenska matkonsten.

Silvermedaljen gick till Martin Brag, Stockholm och bronset till Jesper Bogren, Stockholm.

Läs mer på: www.aretskock.se

För mer information, vänligen kontakta Emelie Simonsbacka, PR-ansvarig Sverige: emelie.simonsbacka@electrolux.se eller 073-325 11 06

Electrolux är en av världens ledande tillverkare av hushållsmaskiner samt motsvarande utrustning för professionell användning. Konsumenter köper 40 miljoner Electroluxprodukter i 150 länder varje år. Företaget fokuserar på att, baserat på bred och djup konsumentinsikt, ta fram innovativa lösningar designade med omtanke om användaren och som möter konsumenters och professionella användares behov. I Electrolux produktsortiment ingår kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar, luftkonditionering och småapparater så som dammsugare under välkända varumärken som Electrolux, AEG, Eureka och Frigidaire. Under 2012 hade Electrolux en omsättning på 110 miljarder kronor och 61 000 anställda. För mer information besök www.electrolux.com/press och newsroom.electrolux.com/se.