Ladda med ångkokt gröt inför Vasaloppet - skidlandslagets kock ger sina bästa tips

Längdskidåkning är hetare än någonsin och på söndag går starten för vinterns höjdpunkt – Vasaloppet. Åkare som vill maximera förutsättningarna för en bra prestation kan inspireras av Charlotte Kallas frukost inför guldet på 10 km: havregrynsgröt med kanel, färska bär, rostade nötter, frukt och smörgåsar. Och till det en supershot signerad ”Pelle-Kock”: mixade hallon, havtorn, avokado, ingefära och chili.

Hur man kan tillaga mat och äta rätt för att prestera bättre var ett av ämnena under Electrolux rundbordssamtal under skid-VM i Falun förra veckan, där bland annat skidlandslagets kock Per ”Pelle-Kock” Lindius och före detta elitåkaren Mathias Fredriksson deltog och delade med sig av sina bästa tips.

Den som följer loppet från TV-soffan kan nöja sig med enbart gröt och Pelles shot – för att äta rätt och prestera bättre handlar det om att anpassa energiintaget till vad du planerar att göra av med.

- Poängen med att tänka igenom vad man äter är viktigt både för att orka och ha rätt kroppssammansättning – för skidåkare handlar det om att äta för att vara stark och samtidigt lätt. Jag föredrar själv gröt till frukost eftersom jag blir mättare av att äta varm mat, säger Mathias Fredriksson, före detta elitåkare och expertkommentator.

10 tips för att äta rätt och prestera bättre

Inför Vasaloppet är det många som kolhydratsladdar genom att äta pasta. Pelle-Kocks första tips för att äta rätt och prestera bättre handlar just om detta:

1.     Ät någonting syrat till pastan, syran hjälper magen att ta hand om kolhydraterna och tar bort den tunga känslan.
2.     Tänk färgstarkt – maten på tallriken ska ha så många färger som möjligt.
3.     Ät 2-3 rödbetor/dag ett par dagar innan prestation istället för kosttillskott – nitratet i rödbetorna hjälper till att öka syretillförseln i blodet.
4.     Ät mat som är lagad så nära inpå servering som möjligt.
5.     Sitt ner och ät. Trenden att äta on-the-go är inte så lyckad för matens sociala funktion eller kroppens möjlighet att ta hand om den. Skidlandslagets kock lagar trerätters för att åkarna ska umgås och minska nervositet inför loppen.
6.     Satsa på en ugn med ångfunktion. Pelle använder ånga för att maximera smak och näringsämnen i maten. Grönsaker och potatis ångas, kött och fisk tillagas på låg temperatur. Havregrynsgröt passar utmärkt att ånga och frukostägget kan tillagas samtidigt, samtidigt som du slipper kladdiga kastruller.
7.     Ät en varierad kost – anpassa storleken på intaget till vad du kommer att göra av med.
8.     Skriv en meny för veckan, både vad du ska träna och äta. Krångla inte till det.
9.     Laga inte mat på för hög värme – att stormkoka är varken bra för råvarorna eller miljön.
10.   Ät inifrån och ut – känn efter vad kroppen mår bra av och använd sunt förnuft.

För mer information och pressbilder kontakta:
Malena Heed
malena.heed@primegroup.com

Om Electrolux
Electrolux är en av världens ledande tillverkare av hushållsmaskiner. Utvecklingen bygger på konsumentinsikt och sker i nära samarbete med professionella användare. Vi erbjuder innovativa lösningar för hem och företag, med omsorgsfullt designade produkter såsom kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar, luftkonditioneringar, dammsugare och småapparater. Under välkända varumärken som Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire och Electrolux Grand Cuisine säljs fler än 50 miljoner produkter årligen till kunder i över 150 länder. Under 2013 hade Electrolux en omsättning på 109 miljarder kronor och cirka 61 000 anställda. För mer information besök www.electrolux.com/press och newsroom.electrolux.com/se.