2011 års vinnare korade i  ”Årets närproducerade produkt”

Report this content

Vill du äta årets bästa närproducerade matvaror? Håll utkik efter en strutsleverpastej, en marmelad av vildplommon, en kittost eller ett handkavlat tunnbröd. De är nämligen vinnare av Årets Närproducerade Produkt 2011.

Engagemanget för närproducerat mat är skyhögt och intresset för utmärkelsen Årets Närproducerade Produkt 2011 har varit rekordstort. Över hundra bidrag skickades in till årets omgång och juryn har haft ett intensivt arbete med att se, smaka och lukta på de olika bidragen
– Det var spännande råvaror – med varierad kvalitet. Det var verkligen högt och lågt, kommenterar Carina Brydling, kock och jurydeltagare.

Till pristagare 2011 har utsetts:
Årets Närproducerade Ost: Kittosten Denise från Brostorps Hemlagade (Tranås)

Årets Närproducerade Bröd: Knäckebräck från Grythytte gård (Grythyttan)

Årets Närproducerade Sylt/Marmelad: Mirabellasylt från Gylleneidens Naturskafferi (Höllviken)

Årets Närproducerade Chark: Strutsleverpastej från Sahlins Struts (Borlänge)

Utmärkelsen instiftades 2009 av Elmia och syftar till att uppmuntra små och medelstora, företag som satsar på närproducerad mat. Genomslaget har varit stort. Årets bidrag kommer från hela Sverige, från Lappland i norr till Skåne i söder.

­– Kvaliteten på bidragen har varit mycket hög, och har bestått av allt från traditionella till väldigt innovativa produkter. Förutom smak, lukt, utseende och konsistens har vi
i år bedömt produkterna utifrån ”Sverige – det nya matlandets” värdeord ärlighet, naturlighet, omtanke och hänsyn. Dessutom har vi premierat producenter som förvaltat regionala mattraditioner, berättar Maria Lindsäth, juryns ordförande tillika projektledare för mässan Elmia Närproducerat.

Prisutdelning kommer att ske fredagen den 21 oktober klockan 14 under mässan Elmia Närproducerat i Jönköping.

I juryn har ingått Carina Brydling, kock, Magnus Svensson, kreativ ledare Restaurangakademin, Malin Andersson, chefredaktör Mat & Vänner, Anders Gustafsson, elitkanotist, Göran Amnegård, vinproducent, Maria Jansson, kommunikatör, Jordbruksverket, samt Maria Lindsäth, projektledare Elmia.

Juryns motiveringar Årets Närproducerade Produkt 2011
Kategori Bröd

Knäckebräck från Grythytte Qwarn

”Knäckebräck är ett smakmässigt modernt knäckebröd, men med band till det traditionella köket i Bergslagen. Det framställts enbart av lokala ekologiska råvaror, mals i egen kvarn och handkavlas mycket tunt vilket ger brödet en fin sprödhet. Knäckebräck är smakrikt och har en väl balanserad kryddning av timjan och flingsalt – en smakkombination för idag och imorgon.”

Kategori Chark

Bredbar strutsleverpastej från Sahlins Struts

”Leverpastej må vara en traditionell produkt i Sverige. Men en pastej framställd av råvaror enbart från struts och enbart från den egna gården, är utan tvekan spännande. Pastejen är krämig och har en mjuk och mild smak utan att vara anonym. Användbarheten är stor och Sahlin Struts visar dessutom stor omsorg om djur och natur.”

Kategori Marmelad/Sylt

Mirabellsylt från Gylleneidens Naturskafferi

”Mirabeller, vildplommon, växer vilt i Skåne och tas varsamt tillvara av Gylleneidens Naturskafferi. Sylten har en vacker gul färg och en fin plommonsmak med bra balans mellan nötighet och sötma. Den passar väl in i ”Sverige det nya matlandet” och Gylleneidens Naturskafferi har på ett föredömligt sätt tagit tillvara på en svensk smaktradition på ett nyskapande sätt.”

Kategori Ost

Kittosten Denise från Brostorps Hemlagade

”Kittosten Denise är tillverkad av mjölk från kor på den egna gården och har även i övrigt stor naturlighet. Brorstorps Hemlagade har bra kontroll av produktionen och hög kvalitet i både råvara och förädlad produkt. Osten har en härlig krämighet, med en angenäm doft och ren nötig smak i harmoni. Konsistens är perfekt och osten har ett attraktivt utseende.”

Projektnamn:
Elmia Närproducerat