Elskling: Fasta elavtal kan slå rörligt i vinter

Binda eller inte binda elavtalet? Det är frågan nästan alla funderar på inför vintern. För att försöka få svar har jämförelsetjänsten Elskling jämfört de rörliga spotpriserna från i fjol med priset för ett fast elavtal som tecknas nu. Resultatet: Fasta elavtal ser billigare ut – oavsett var i landet du bor.

I våra beräkningar har vi jämfört det rörliga elpriset från september 2022 till februari 2023 med ett 6 månaders fast pris för samma period i år. Vi har även räknat med 30 procents rabatt på fjolårspriserna, eftersom många experter spår lägra elpriser i vinter. Resultatet visar att den som tecknar ett fast elavtal idag skulle kunna få en lägre elräkning – även jämfört med det kraftigt rabatterade priset.

– För första gången på länge har vi börjat se att de fasta elavtalen börjar komma ner ordentligt i pris, vilket gör det mer intressant för hushållen att teckna. Det många inte vet är också att det går att teckna ett fast elavtal som är kortare än ett år. Men vi har alla olika behov och det gäller att jämföra för att se hur just din situation ser ut, säger Ann-Catrin Dahlbom, elexpert på Elskling.

Jämfört med hösten 2022 har de fasta avtalen rasat i pris. Den som tecknade ett halvårsavtal med fast elpris den 1 september i fjol hade exempelvis fått betala närmare 75 000 kronor om personen bott i Stockholm eller Göteborg (elområde 3). I Malmö, som tillhör elområde 4, hade samma avtal kostat  närmare 90 000 kronor i fjol. I år skulle priset landa på mellan 14 500-19 200 kronor för samma fasta elavtal (se tabell nedan).

Elkostnader 6 mån (sep-feb):

Typ av avtal SE1 SE2 SE3 SE4
Rörligt elavtal 2022 16 200 kr 16 224 kr 22 364 kr 23 740 kr
Rörligt elavtal 2022, med 30% rabatt 11 340 kr 11 357 kr 15 655 kr 16 618 kr
Fast elavtal (Lägsta pris 29 aug, 2023) 10 773 kr 10 773 kr 14 508 kr 19 158 kr
Fast elavtal 2022 (Lägsta pris 1 sep, 2022) 13 980 kr 15 220 kr 74 492 kr 89 868 kr
*Förbrukning: 12 400 kWh

Så har vi räknat
För att få fram kostnaden för det rörliga elavtalet har vi tagit månatliga spotpriser för respektive elområde från Nord Pool (sep 2022-feb 2023). Därefter har vi lagt på ett genomsnittligt inköpspåslag för de tre stora elleverantörerna Vattenfall, Eon och Telge Energi och adderat moms (25%).

Det fasta elavtalet bygger på det lägsta föreslagna priset för en villa i respektive elområde – med en årlig förbrukning på 20 000 kWh.

I båda fallen har vi räknat på en förbrukning på 12 400 kWh fö, vilket är den andel som används under den här perioden för en husägare med en årlig förbrukning på 20 000 kWh.

För mer information, kontakta:
Ann-Catrin Dahlbom, Partneransvarig på Elskling
ann-catrin.dahlbom@zmartagroup.com

Ola Söderlind
Kommunikationsansvarig, Zmarta/Elskling
+46 (0)76–141 14 66
ola.soderlind@zmartagroup.com

Om Elskling:
Elskling.se är Sveriges största jämförelsetjänst för elpriser och samlar alla landets närmare 150 elhandelsbolag och över 5 000 elavtal. Sedan starten har Elskling.se hjälpt över en miljon svenskar att jämföra och byta elavtal, sälja el och köpa smarta elprylar i Elskling butik. Elskling grundades 2007 av fem civilingenjörer från KTH och är sedan 2018 en del av Zmarta som erbjuder jämförelsetjänster för ellån och försäkringar.