Fällorna du bör undvika när du tecknar nytt elavtal

På torsdagsmorgonen rapporterade Sveriges Radio Ekot att priserna på fasta elavtal har sjunkit. Det kan därmed vara läge att se över sitt elavtal. Men det finns vanliga fällor som helst bör undvikas. För att inte hamna i fallgroparna har elexperten Ann-Catrin Dahlbom på Elskling, Sveriges största tjänst för att jämföra och teckna elavtal, sammanställt en lista med elva tips och råd.

Under fjolåret stod elmarknaden i centrum och många passade på att se över sina elavtal. I inledningen av 2023 har Elskling däremot sett en tendens av att allt färre har bytt elavtal.

– Jag tror att människor har bytt fokus till matpriser och bostadsräntor under en tid. Men nu är det läge för många att börja se över sina elavtal igen. Vi har sett att de fasta elavtalen har sjunkit lite grann i pris och det finns indikationer på att de kan falla ytterligare, säger Ann-Catrin Dahlbom, elexpert på Elskling.

När man ska teckna ett nytt elavtal är det en hel del fallgropar som det gäller att ha koll på. Elskling har sammanställt en lista på de 11 vanligaste. Läs mer: Så väljer du elavtal

11 tips när du ska välja elavtal

1. Jämför ditt elavtal regelbundet. Villkoren kan ändras snabbt och har du ett rörligt elavtal kan din ”rabatt” ha löpt ut och det är dags att se över avtalet. Likaså om du har haft ett bundet elavtal som gått över i ett tillsvidareavtal när bindningstiden löpt ut. Det brukar ofta innebära ett högre pris som du betalar helt i onödan.

2. Köp inte direkt av telefon- eller dörrförsäljare. Du har begränsad tid på dig att kunna sätta dig in i villkoren i avtalet och du har inte heller någon möjlighet att jämföra det med andra elavtal. Be att få ringa upp och återkomma med besked när du hunnit tänka igenom ditt beslut.

3. Om företaget lockar med presentkort eller andra förmåner är sannolikt elpriset för högt. Det man förlorar på karusellen får man ta igen på gungorna, som det brukar heta.

4. Över tid har rörligt elpris varit billigast. Inte de senaste två vintrarna däremot. Väljer du rörligt elavtal måste du vara aktiv och ha koll på elmarknaden. Se också till att kontrollera prisets/påslagens varaktighet och läs villkoren noga.

5. Elavtal med pristak, prisstopp och liknande erbjudanden är en slags trygghetsförsäkring mot skenande elpriser. I vissa fall kan det vara en fördel men ofta innebär det att du får betala mer än du annars skulle ha gjort.

6. Använd en jämförelsetjänst som har så många elbolag som möjligt, är neutral och inte lyfter fram företag som betalar för att synas högt i listorna.

7. Du bör också kunna välja och byta elavtal till det bästa erbjudandet direkt i jämförelsetjänsten. Annars riskerar du att ta ett dyrare erbjudande med samma namn som du dessutom behöver leta upp någon annanstans.

8. Kontrollera alltid din elräkning när den kommer och bekanta dig med ditt elavtal. Då vet du vad du betalar för elen, vilken typ av avtal du har och när avtalet löper ut.

9. Gör du inte väljer att teckna ett elavtal får du ett så kallat ”Anvisat avtal”. Som innebär att du får betala ett högre pris än om du gör ett aktivt val av elavtal. Så teckna hellre ett avtal med rörligt elpris än att bara låta det vara.

10. Avtal med ”el till inköpspris” låter lockande men innehåller oftast påslag som kan vara svåra att upptäcka. Se till att du vet vilka delar som priset består av och vad varje del kostar.

11. Om du tecknar Timprisavtal måste du ha smart elstyrning så att du kan styra elanvändningen till tidpunkter när elen är billigare. Risken är annars att du kan få ett högre elpris än medelpriset för en månad. Fördelen med timprisavtal är emellertid att elbolagens avgifter är lägre.

För mer information, kontakta:
Ann-Catrin Dahlbom, Partneransvarig på Elskling

ann-catrin.dahlbom@zmartagroup.com

Om Elskling:
Elskling.se är Sveriges största jämförelsetjänst för elpriser och samlar alla landets närmare 150 elhandelsbolag och över 5 000 elavtal. Sedan starten har Elskling.se hjälpt över 1 000 000 svenskar att jämföra och byta elavtal, sälja el och köpa smarta elprylar i Elskling butik. Elskling grundades 2007 av fem civilingenjörer från KTH och är sedan 2018 en del av Zmarta som erbjuder jämförelsetjänster för ellån och försäkringar.