Ny CTO vid Encare med fokus på produktutveckling och geografisk tillväxt

Report this content

Healthtech-bolaget Encare har tillsatt IT-experten Niklas Wallin som ny CTO. Niklas Wallin har lång erfarenhet i tech-branschen och ser fram emot att med teknik, innovation och rätt kompetens göra Encare till ett ännu mer modernt bolag som effektivt möter sina kunders behov.

Encare erbjuder en interaktiv SaaS-lösning som fungerar som stöd till sjukvården för att förbättra återhämtning hos patienter efter kirurgiska ingrepp. Den innovativa lösningen hjälper vårdgivare att följa internationella behandlingsriktlinjer genom hela vårdkedjan – från första diagnos och förberedelse till kirurgiskt ingrepp och rehabilitering, och bidrar till betydande kostnadsbesparingar inom den globala sjukvårdssektorn.

Niklas Wallin tillträdde sin roll som CTO på Encare under våren 2023 med uppdraget att bygga och leda ett starkt utvecklingsteam, samt att möjliggöra ytterligare funktionalitet och fortsätta öka kvaliteten på Encares programvara. Niklas Wallin är en erfaren tech-ledare med en civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan. Han har under sin karriär arbetat som systemutvecklare, systemarkitekt, projektledare, utvecklingschef och engineering manager inom branscher som försvar och telekom. Niklas har tidigare arbetat vid bland andra Saab, Cirrato Technologies, Levi, Ray & Shoup och CurbFood.

"Vi är mycket glada över att ha Niklas i vårt team. Med sin strategiska syn på teknik och gedigna erfarenhet och kompetens kommer han inte bara vara en viktig byggsten i Encares expansion både geografiskt och produktmässigt, men också spela en avgörande roll för att möta våra kunders efterfrågan på lösningar för att förbättra vårdflödet", säger Rasmus Waller, VD på Encare.

Tre frågor till Encares nya CTO, Nicklas Wallin

Varför har du tagit rollen som CTO på Encare, och vad kommer du att bidra med?

”Det är en otroligt spännande möjlighet att få vara med i tillväxtfasen i ett företag med en produkt som faktiskt gör skillnad för både vårdgivare och patient.  Med min strategiska syn på teknik, samt gedigna erfarenhet, kommer jag tillsammans med skickliga kollegor att göra Encare till ett modernt utvecklingsföretag.”

Vad har du för strategiska initiativ på din agenda för de kommande åren?

”Jag kommer att fokusera på insatser som genom teknisk utveckling och nytänkande formar en smidig organisation. Målet är att stärka vår support till produktorganisationen, inte bara genom produktinnehåll utan även genom smarta arbetssätt.”

Vad står på agendan nu inför hösten?

”För att stärka bolagets tekniska kapacitet och positionera oss för tillväxt är vår plan att öka antalet tekniska medarbetare. Vi kommer vara noggranna med att välja rätt kompetenser och dra nytta av befintliga tekniska verktyg för att frigöra resurser och använda dem på mest effektiva sätt."

För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Waller, VD
Tfn: +46 768 09 04 82
E-post:
rasmus.waller@encare.net

Om Encare
Encare är ett healthtech-bolag som utvecklar en SaaS-lösning som bidrar till att förbättra utfallet vid kirurgi. Encares interaktiva, molnbaserade mjukvara hjälper vårdgivare att följa internationella behandlingsriktlinjer före, under och efter större kirurgiska ingrepp. Encares tjänst innehåller program, så kallade protokoll, baserade på de internationella riktlinjerna ERAS®, Enhanced Recovery After Surgery, som är resultatet av forskning och best practice från hela världen. Encare grundades 2009 av professor Olle Ljungqvist som också är en av grundarna till ERAS® Society, det nätverk av världsledande auktoriteter inom perioperativ vård som tar fram riktlinjerna. Professor Ljungqvist tilldelades 2022 kirurgivärldens mest prestigefulla pris från den internationella kirurgföreningen ISS/SIC för sitt arbete med ERAS®.

Taggar:

Snabbfakta

Healthtech-bolaget Encare har tillsatt Niklas Wallin som ny CTO. Niklas Wallin har lång erfarenhet i tech-branschen och ser fram emot att med teknik, innovation och rätt kompetens göra Encare till ett ännu mer modernt bolag som effektivt möter sina kunders behov.

Citat

Vi är mycket glada över att ha Niklas i vårt team. Med sin strategiska syn på teknik och gedigna erfarenhet och kompetens kommer han inte bara vara en viktig byggsten i Encares expansion både geografiskt och produktmässigt, men också spela en avgörande roll för att möta våra kunders efterfrågan på lösningar för att förbättra vårdflödet.
Rasmus Waller, VD, Encare