Årsstämma i Enea AB

STOCKHOLM, 15 maj 2008 - Årsstämman i Enea AB (556209-7146) den 15 maj 2008, beslöt i enlighet med styrelsens respektive nomineringskommitténs förslag.

Vid årsstämman i Enea AB

•      fastställdes resultat- och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
  •      beslutades att tillstyrka styrelsens förslag till vinstdisposition innebärande att ingen utdelning sker
  •      beviljades VD och styrelseledamöterna ansvarsfrihet för 2007
  •      fastställdes antalet styrelseledamöter till sex och antalet suppleanter till ingen enligt nomineringskommitténs förslag
  •      fastställdes styrelse- och revisorsarvoden
  •      valdes följande till ny styrelse enligt nomineringskommitténs förslag:

Staffan Ahlberg (omval)
       Kjell Duveblad (nyval)
      Åsa Landén Ericsson (omval)
      Gösta Lemne (omval)
      Jon Risfelt (omval)
      Anders Skarin (omval)
  •      valdes Staffan Ahlberg till styrelsens ordförande
  •      beslutades att tillstyrka nomineringskommitténs förslag till valberedning
  •      beslutades att tillstyrka styrelsens förslag för ersättning till ledande befattningshavare
  •      beslutades att tillstyrka styrelsens förslag till optionsprogram för anställda i dotterbolaget Enea Embedded Technology Inc i USA, innefattande emission av teckningsoptioner samt överlåtelse av teckningsoptioner
  •      beslutades att tillstyrka styrelsens förslag till beslut om utjämningsemission, ändring av bolagsordningen och sammanläggning av aktier 1:20 innebärande att tjugo aktier läggs samman till en aktie
  •      bemyndigades styrelsen att, intill tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, och endast i samband med företagsförvärv, besluta om nyemission om sammanlagt av högst 36.711.426 aktier, envar aktie med ett kvotvärde om fem öre. Vid ett fullt utnyttjande av bemyndigandet kommer aktiekapitalet att öka med högst 1.835.571 kronor 30 öre.
  •  För protokoll med bilagor, vänligen besök www.enea.com

För mer information, vänligen kontakta:
    Johan Wall
    VD och koncernchef, Enea
    08-507 140 00, johan.wall@enea.com

Håkan Gustavson
    Finansdirektör, Enea
    08-507 140 00, hakan.gustavson@enea.com

Enea (Nordic Exchange/Small Cap/ENEA) är världsledande inom realtidsteknologi, inbyggda system, middleware, utvecklingsverktyg, databasteknologi och konsulttjänster för avancerade system med krav på hög tillgänglighet. Våra kunder är verksamma bland annat inom telekommunikation, mobiltelefoni, medicinteknik och fordonsteknik/infotainment. Eneas framgångsrika operativsystem Enea OSE finns i ungefär hälften av världens 3G mobiltelefoner och basstationer. Enea har drygt 750 anställda och är noterat på OMX Nordic Exchange Stockholm. För mer information se www.enea.com

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE® ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Flashlite, Enea® dSPEED Platform, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2008 Enea AB.

Taggar: