Enea förvärvar teknologi för nätverkshantering och -orkestrering

Växande trafikvolymer och allt mer komplexa nätverk, inklusive virtualiserade nätverksfunktioner (NFV), skapar behov av sofistikerade och effektiva system för nätverkshantering med stora krav på funktionalitet, skalbarhet, prestanda och stabilitet.

Centered Logic LLC är en etablerad utmanare inom nätverkshantering och tjänsteorkestrering och levererar lösningar för effektiv hantering av både traditionella och virtualiserade nätverk. Med sin mjukvaruplattform ElementCenter, hjälper Centered Logic både operatörer, tillverkare av nätverksutrustning, NFV-utvecklare och systemintergratörer att snabbt utveckla nätverkslösningar för såväl traditionella som mjukvarudefinierade nätverk (SDN). Baserade i Nashua, New Hampshire i USA, har bolaget redan idag kunder både i och utanför USA.

“Jag är glad att annonsera förvärvet av ett litet men snabbt växande och mycket intressant tillägg till vårt erbjudande inom marknaden för hantering och orkestrering av traditionella och virtualiserade nätverk. Tillsammans med vår existerande produkt Enea Element, kommer ElementCenter även att addera egenskaper till vår Enea COSNOS-plattform för utveckling och övervakning av nästa generations nätverksfunktioner”, säger Anders Lidbeck, VD och Koncernchef på Enea.

Enea kommer att förvärva tillgångarna i Centered Logic, med de tre anställda grundarna och IP-rättigheterna till produkten ElementCenter. ”Vi är mycket glada att bli en del av Enea”, säger John Wagner, VD på Centered Logic LCC. ”Vi tror att den modellbaserade arkitekturen i vår plattform ElementCenter är ett kraftfullt och komplementärt tillägg till Eneas produktportfölj för kommunikationsindustrin, som ger kunderna en unik end-to-end lösning för utmaningarna inom övervakning, virtualisering och orkestrering.”

Förvärvet av Centered Logic förväntas generera ett marginellt positivt bidrag till Enea-koncernens resultat för 2016. Förvärvspriset består av en initial köpeskilling på 1,3 miljoner dollar och en tilläggsköpeskilling över tre år kopplad till utvecklingen av förvärvet på maximalt 2,2 miljoner dollar. Transaktionen förväntas att genomföras under januari 2016.

Denna information är sådan som Enea AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2016-01-08 kl. 07:20.

För mer information besök www.enea.se eller kontakta

Anders Lidbeck, VD & koncernchef
E-mail: anders.lidbeck@enea.com

Fredrik Medin, SVP Marketing and Communication
Phone: +46 709 71 40 11
E-mail: fredrik.medin@enea.com

About Enea

Enea är en global leverantör av mjukvaruplattformar och konsulttjänster och vår vision är att hjälpa våra kunder utveckla fantastisk nätverksfunktionalitet för det uppkopplade samhället. Vi är fast beslutna att vara en nyckelspelare i ekosystemet för öppen källkod och utvecklar optimala mjukvarulösningar tillsammans med ledande partners. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Upptäck mer på www.enea.com och prata med oss på info@enea.com.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Lite, Enea® dSPEED Platform, Enea® System Manager, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2015 Enea AB.

Taggar:

Citat

Jag är glad att annonsera förvärvet av ett litet men snabbt växande och mycket intressant tillägg till vårt erbjudande inom marknaden för hantering och orkestrering av traditionella och virtualiserade nätverk. Tillsammans med vår existerande produkt Enea Element, kommer ElementCenter även att addera egenskaper till vår Enea COSNOS-plattform för utveckling och övervakning av nästa generations nätverksfunktioner.
Anders Lidbeck, VD och Koncernchef på Enea
Vi är mycket glada att bli en del av Enea. Vi tror att den modellbaserade arkitekturen i vår plattform ElementCenter är ett kraftfullt och komplementärt tillägg till Eneas produktportfölj för kommunikationsindustrin, som ger kunderna en unik end-to-end lösning för utmaningarna inom övervakning, virtualisering och orkestrering.
John Wagner, VD på Centered Logic LCC