• Enea AB/

Enea lanserar marknadens första applikationsklara mjukvaruplattform för telekomsystem

Stockholm, 16 juni 2008 - Enea®, världsledande leverantör av mjukvara och tjänster för telekomindustrin, lanserar idag på NXTcomm i Las Vegas, marknadens första applikationsklara mjukvaruplattform för telekomsystem. Enea® Accelerator 2.0 är anpassad för nätverksutrustning med extremt höga krav på tillgänglighet. Plattformen är en förigintegrerad lösning för utveckling av högkvalitativa, avbrottsfria, IP-baserade tjänster som bredbandsaccess, VoIP, IPTV, spel och streamad video. Den erbjuder även nu så kallad in-service-upgrade för förenklat underhåll och administration.

"Enea Accelerator är svensk spjutspetsteknologi när den är som allra bäst", säger Per Åkerberg, Chief Operating Officer, Enea. Vi skriver mjukvaruhistoria med denna avancerade plattform. Samtidigt är det en milstolpe i vårt långsiktiga produktutvecklingsarbete där vi haft som mål att integrera samtliga Eneas programvaror med varandra."

Enea Accelerator är förberedd för Kontrons ATCA-system och är den första applikationsklara plattformen med ett integrerat högtillgängligt Linuxoperativsystem, ledande middleware, nätverksprotokoll, inbyggd administration, databasprogramvara och DSP-hantering.

"Ingen annan referensplattform täcker så mycket av den välkända carrier-grade-plattformen SCOPE", säger Per Åkerberg. "Enea Accelerator ger tillverkare av nätverksutrustning allt de behöver för snabb och kostnadseffektiv utveckling av kundnära applikationer och tjänster för allt från media gateways, basestation- och session border controllers till optical trunking systems."

"För 4DK är det nödvändigt att uppnå en kvalitet i nivå med carrier-grade när vi utvecklar mobila tjänster som maximalt utnyttjar nästa generations IP-teknologi", säger Tamara Casey, vd, 4DK. Enea Accelerator ger oss den kvalitet, tillförlitlighet och tillgänglighet som krävs för våra avancerade telekomtjänster, dessutom har den bidragit till att korta vår utvecklingstid med minst sex månader."

Fakta om Enea Accelerator
Enea Accelerator Platform är en carrier-grade-plattform som gör det möjligt att snabbt bygga olika typer av nätverksutrustning för distribution av högkvalitativa multimediatjänster över IP-nätverk med 100 procent tjänstetillgänglighet. Denna flexibla och återanvändbara plattform har marknadsledande funktioner för nätverk, övervakning, felhantering, enhetshantering och databashantering vilket ger utrustningstillverkare möjlighet att bygga skalbar, uppgraderingsbar och avbrottsfri utrustning. För utrustningstillverkare blir resultatet kraftigt reducerade utvecklingskostnader och snabbare time-to-market. För operatörerna handlar det om högre tillgänglighet av tjänster till lägre driftskostnader.

Version 2.0 av Enea Accelerator Platform innehåller ett antal nya och centrala funktioner som ger ökad tjänstetillgänglighet, förenklad systemintegration och höjd kvalitetsupplevelse. Viktigast bland dessa funktioner är stödet för programuppdateringar under drift, som utökar det existerande stödet för versionshantering av kluster med blandade applikationer till individuella komponenter eller noder. Denna funktion gör det möjligt att göra koordinerade laddningar och omstarter av individuella programkomponenter i hela systemet, vilket innebär ökad tjänstetillgänglighet och förenklar både uppgradering och underhåll av systemet. Andra viktiga funktioner:

• Stöd för standarden SA Forum Availability Management Framework, inklusive nya funktioner för redundansmodeller, felhantering och statusövervakning.
  • Hantering av DSP-kluster för bladservrar på användarplanet (dataplanet).
  • HPI-gränssnittsprogramvara för rackhantering.
  • Stöd för ConfD, den ledande XML-baserade programvarulösningen för enhetsbaserad nätverksadministration.
  • Stöd för ATCA/AMC-baserad DSP- och PowerPC-hårdvara från Embedded Planet och Mercury Computer.

Enea Accelerator är förintegrerat med: ett högtillgängligt middleware (Enea® Element); programvara för DSP-hantering (Enea® dSPEED Platform och Enea OSE® ck); Enea® LINX IPC-tjänster; ett högklassigt databashanteringssystem (Polyhedra®); samt ett carrier-grade Linux-realtidsoperativsystem (Wind River eller MontaVista); nätverks- och säkerhetsprotokoll med hög tillgänglighet; NETCONF enhetsbaserad adminstrationsprogramvara (ConfD från Tail-f); HPI-gränssnittsprogramvara från PigeonPoint; Linux utvecklingsverktyg (MontaVista DevRocket eller Wind River Workbench); samt förstklassig anpassning, utbildning och utvecklingstjänster för hög tillgänglighet.

Grunden i Enea Accelerator Platform är Enea Element, en högtillgänglig middleware som ger möjlighet till utveckling, övervakning och synkronisering av applikationer spridda över olika processorer. Den innehåller även tjänster för nätverksövervakning, felhantering, redundanshantering, programvaruhantering och rackhantering. Dessa tjänster gör det möjligt att övervaka, reparera och uppgradera system i drift. Enea dSPEED Platform, som bygger på Enea OSEck, utökar Enea Elements funktioner för hantering av kontrollplanet till användarplanet (dataplanet), och möjliggör detaljerad felsökning, administration och kontroll av dataplansbladservrar utrustade med täta DSP-kluster.

Enea dSPEED-plattformens funktioner för detektering, isolering av DSP-kärnor, återställning, synkroniserade omstarter och rapportering gör att DSP-avbrott kan begränsas och åtgärdas, vilket i sin tur reducerar paketförluster, nätverksstörningar och avbrottstid.

En referenstillämpning av Enea Accelerator Platform finns tillgänglig för Kontrons ATCA-system. Den är utrustad med ett system för digital signalbehandling (för Enea dSPEED-plattformen) och använder ATCA/AMC-baserade PowerPC- och DSP-kort från Embedded Planet och Mercury Computer Systems. Det finns även ett flertal demonstrationsexempel som illustrerar alla delar av integrationen, bland annat Enea Element, Enea dSPEED, Polyhedra och ConfD.

För mer information kontakta:
Jenny PalmbladInformationschef, Enea
Tel. 08-507 143 24
jenny.palmblad@enea.com

Enea (Nordic Exchange/Small Cap/ENEA) är världsledande inom realtidsteknologi, inbyggda system, middleware, utvecklingsverktyg, databasteknologi och konsulttjänster för avancerade system med krav på hög tillgänglighet. Våra kunder är verksamma bland annat inom telekommunikation, mobiltelefoni, medicinteknik och fordonsteknik/infotainment. Eneas framgångsrika operativsystem Enea OSE finns i ungefär hälften av världens 3G mobiltelefoner och basstationer. Enea har drygt 750 anställda och är noterat på OMX Nordic Exchange Stockholm. För mer information se www.enea.com

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE® ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Flashlite, Enea® dSPEED Platform, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2008 Enea AB.