Enea Linux och Enea Element på AMDs ARMv8-baserade R-Seriesprocessor

Enea presenterade idag en mjukvaruplattform för AMDs ARMv8-baserade 64-bitars R-Seriesprocessor, bestående av operativsystemet Enea Linux och mellanmjukvaran Enea Element.

”Enea är vår ledande Linuxpartner för vårt R-serieschip och tillsammans har vi byggt en mjuk- och hårdvaruplattform för tillverkare av telekominfrastruktur, med ett fokus på NFV (Network Function Virtualization) – dvs. att frikoppla nätverksapplikationer och funktionalitet från specialhårdvara i telekomnätverken”, sade Dilip Ramachandran, Senior Director of Marketing, Communications Infrastructure Solutions, AMD Embedded Solutions.

Enea Linux accelererar prototypfasen i utvecklingsprojekten tack vare http://www.openenealinux.org, som gör det enkelt att konfigurera och testa en öppen binärversion av Enea Linux. I produktifierings- och lanseringsfaserna kan man antingen fortsätta med den öppna versionen, eller licensiera en kommersiell variant från Enea på exakt samma mjukvarubas. För att ytterligare reducera utvecklingstiden och -kostnaderna introduceras mellanmjukvaran Enea Element - ett ramverk som främjar hög tillgänglighet och underlättar applikationsutveckling på komplex, distribuerad hårdvara samtidigt som det tillhandahåller nödvändigt systemstöd för driftskritiska applikationer i nätverket

”AMDs R-serie är en mycket intressant och högpresterande hårdvarulösning för NFV och vi har den perfekta mjukvaruplattformen för alla som utvecklar nätverksfunktionalitet och som premierar lägre komplexitet och lägre kostnader”, sade Daniel Forsgren, SVP Product Management, Enea.

För mer information besök www.enea.com/alliances/amd eller kontakta

Oskar Swirtun, SVP Marketing

Phone: +46 8 50 71 40 70

E-mail: oskar.swirtun@enea.com

Enea är en global leverantör av mjukvarulösningar som innefattar Linux- och realtidsoperativsystem, middleware, verktyg och databaser, samt konsulttjänster. Enea är en respekterad spelare i ett ekosystem kring inbyggd mjukvara och har sedan mer än fyra decennier levererat värde och hjälpt världsledande kunder att nå framgång. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Besök www.enea.com eller kontakta info@enea.com för ytterligare information.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Lite, Enea® dSPEED Platform, Enea® System Manager, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2015 Enea AB.

Citat

Enea är vår ledande Linuxpartner för vårt R-serieschip och tillsammans har vi byggt en mjuk- och hårdvaruplattform för tillverkare av telekominfrastruktur, med ett fokus på NFV (Network Function Virtualization) – dvs. att frikoppla nätverksapplikationer och funktionalitet från specialhårdvara i telekomnätverken.
Daniel Forsgren, SVP Product Management, Enea