• Enea AB/

Enea satsar på COSNOS – operativsystemlösningar för morgondagens virtualiserade nätverk

Igår presenterade Enea och ARM-baserad referensimplementation av OPNFV-plattformen (Open Platform for Network Function Virtualization). Läs om det här.

Enea’s strategiska riktning är att vara en ledande leverantör av kommersiell mjukvara för nästa generations nätverksnoder och -funktioner, även kallat COSNOS (Carrier-Grade Open Source Network Operating System). OPNFV är en given komponent i sådana lösningar, speciellt som Enea prioriterar industrisamarbeten för ökad harmonisering av nätverksstandarder, samt har en aktiv policy att alltid vara en nyckelkontributör i sådana samarbeten.

“Vi är pionjärer i att integrera och konfigurera dessa mjukvarublock på ARM-arkitekturen och resultatet av denna tidiga implementation kommer sannolikt bli en katalysator för applikationsutveckling i breda lager inom industrin”, sade Daniel Forsgren, SVP Product Management, Enea. “Vi kommer ge tillbaks så mycket som möjligt av vår referensimplementation till OPNFV-samarbetet, som därmed får en ARM-baserad NFV-plattform som stödjer en rad relevanta referensapplikationer”.

Initialt kan Enea erbjuda sina kunder och partners hjälp med OPNFV-relaterade lösningar, framför allt genom att skapa förutsättningar för större frihet i valet av hårdvara. Längre fram är ambitionen att COSNOS ska inbegripa alla nödvändiga komponenter i ett virtualiserat nätverk, inklusive operativsystem, middleware och öppen källkod från relevanta industrisamarbetsorgan (OPNFV, OpenDataPlane, OpenStack, OpenFlow, Open vSwitch).

För mer information besök www.enea.com/cosnos eller kontakta

Fredrik Ehrenstråle, Director Corporate Marketing

Telefon: +46 709 714022

E-mail: fredrik.ehrenstrale@enea.com

Enea är en global leverantör av mjukvarulösningar som innefattar Linux- och realtidsoperativsystem, middleware, verktyg och databaser, samt konsulttjänster. Enea är en respekterad spelare i ett ekosystem kring inbyggd mjukvara och har sedan mer än fyra decennier levererat värde och hjälpt världsledande kunder att nå framgång. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Besök www.enea.com eller kontakta info@enea.com för ytterligare information.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Lite, Enea® dSPEED Platform, Enea® System Manager, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2014 Enea AB.