Enea tecknar strategiskt Linux-avtal

Kunden väljer Enea Linux v3.0 för Linuxlösning i världsklass till hemelektronikprodukt

Enea har tecknat ett strategiskt avtal kring Eneas Linuxerbjudande med en världsledande producent av hemelektronik och vitvaror. För att kunna möta de verkliga behoven hos konsumenter och företag har kunden valt Enea Linux v3.0 som mjukvaruplattform i en ny högteknologisk hemelektronikprodukt. Förutom att tillhandahålla en distribution för embedded Linux kommer Enea även att bistå med konsulttjänster.

”Denna kund är pionjär att använda Enea Linux v3.0 så avtalet är av strategisk betydelse.”, sade Eneas VD Anders Lidbeck. ”Dagens avtal visar att Enea Linux är relevant i krävande produkter inte bara inom telekom utan även i andra segment. Då Linuxmarknaden utvecklas rekordsnabbt är avtalet också ett bevis för att Eneas roadmap och affärsmodell ger våra kunder den kapacitet, flexibilitet och kostnadseffektivitet de behöver för att lyckas.”

Om Enea Linux 3.0

Genom sitt engagemang i Yocto Project och Linaro Networking Group driver Enea evolutionen av öppen källkod och erbjuder ett rikt hårdvarustöd tack vare samarbeten i ett brett ekosystem av kiseltillverkare. För extrema prestandakrav erbjuder Enea flera realtidsalternativ och är med kunden hela vägen i ditt mjukvaruprojekt genom en global tjänste- och supportorganisation. Läs mer om Enea Linux på www.enea.com/linux.

För mer information besök www.enea.se eller kontakta

Anders Lidbeck, VD & Koncernchef
E-mail: anders.lidbeck@enea.com

Catharina Paulcén, SVP Marketing & Communications
Telefon: 08- 507 14 133
catharina.paulcen@enea.com

Enea är en global leverantör av mjukvarulösningar som innefattar Linux- och realtidsoperativsystem, middleware, verktyg och protokoll, samt konsulttjänster. Vi är världsledande på att ta fram mjukvaruplattformar för kommunikationsdrivna produkter med extrema krav på hög tillgänglighet och prestanda. Vår expertis inom operativsystem och middleware hjälper företag att förkorta utvecklingscyklerna och minska kostnaderna, samtidigt som tillförlitligheten ökar. Våra lösningar passar flera vertikaler, från mobiltelefoner och mobil infrastruktur till medicinteknik, bilindustrin och militära ändamål.

Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Besök www.enea.com eller kontakta info@enea.com för ytterligare information.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Lite, Enea® dSPEED Platform, Enea® System Manager, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2013 Enea AB.