• Enea AB/

Ny version av Eneas middlewarelösning för hantering av inbyggda programvaruenheter- och system

Enea lanserar idag middlewarelösningen Enea Element i version 3.3.0. Middleware är programvara som förenklat kan beskrivas som den programvara som förser applikationerna med funktionalitet bortom det som operativsystemet bidrar med. Middleware körs i bakgrunden och gör det bland annat lättare för programmerare att förstå och få insikt i programvarusystemet, så att de kan fokusera på specifika aspekter av respektive applikation. Element är en flexibel lösning som är applicerbar i allt från mycket små system till mycket stora, distribuerade system i stora kluster i och utanför molnet.

Den senaste versionen av Enea Element ger utökade möjligheter för programmerare att modellera hanteringen av en programvaruenhet eller ett helt system. Ett av gränssnitten är en kommandotolk med modell-driven navigering, samt en server som möjliggör integration med olika slags administrations- och stödsystem som används vid hantering av programvara. Det finns även ett applikationsgränssnitt som kan användas när systemet är i drift och som ger information om olika typer av data som går in i och kommer ut ur applikationerna.

Element Element 3.3.0 kan även köras i nätverksmiljöer och innehåller en uppsättning verktyg för att skapa och hantera Element-baserade kluster i vanligt förekommande molnplattformar. Detta medför att man kan skapa en elastisk, virtuell on-demandlösning, som är flexibel nog att hantera såväl en-nodssystem som chassi-baserade telekomsystem, vidare till skalbara infrastrukturer i molnet.

Enea Element 3.3.0 kommer finnas för leverans under sommaren 2013.

Detta är en förenklad summering av det engelska pressmeddelandet som innehåller utförligare beskrivningar samt fler detaljer. För att läsa det engelska pressmeddelandet, besök www.enea.com/news.

För mer information besök www.enea.com eller kontakta

Catharina Paulcén, SVP Marketing & Communications
E-mail: catharina.paulcen@enea.com

Enea är en global leverantör av mjukvarulösningar som innefattar Linux- och realtidsoperativsystem, middleware, verktyg och protokoll, samt konsulttjänster. Vi är världsledande på att ta fram mjukvaruplattformar för kommunikationsdrivna produkter med extrema krav på hög tillgänglighet och prestanda. Vår expertis inom operativsystem och middleware hjälper företag att förkorta utvecklingscyklerna och minska kostnaderna, samtidigt som tillförlitligheten ökar. Våra lösningar passar flera vertikaler, från mobiltelefoner och mobil infrastruktur till medicinteknik, bilindustrin och militära ändamål.

Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Besök www.enea.com eller kontakta info@enea.com för ytterligare information.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Lite, Enea® dSPEED Platform, Enea® System Manager, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2013 Enea AB.

Taggar: